Öron-näsa-halsmottagning A Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Universitetssjukhuset.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för besvär och sjukdomar som berör öronen, näsan eller halsen. Det kan till exempel vara en tumörsjukdom eller problem med hörseln, allergier eller balansen.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det är viktigt att den som följer med dig: 

  • inte har några symtom som kan vara covid-19
  • håller god handhygien
  • håller fysiskt avstånd till andra personer på mottagningen.

Det går naturligtvis också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym.

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du meddela detta till oss innan eller vid ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset en särskild kassa. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning. En kallelse till ett eventuellt återbesök eller telefontid skickas hem till dig.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Tyvärr verkar det som att något saknas på här sidan. Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Du inte bör ange dina personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Tyvärr verkar det som att något saknas på här sidan. Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Du inte bör ange dina personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter