Kuratorsstöd vid sjukdom eller skada

En kurator kan ge stöd och råd till dig som upplever yttre eller inre påfrestningar i samband med en sjukdom eller skada.

När du drabbas av en sjukdom eller skada innebär det ofta stora påfrestningar, ibland både fysiska, psykiska och sociala. Både du som är sjuk eller skadad och dina närstående kan behöva stöd och hjälp av en kurator för att anpassa er till den förändrade livssituationen.

Våra kuratorer är utbildade socionomer och finns tillgängliga på alla mottagningar och avdelningar på sjukhuset. Om du vill ha kontakt med en kurator meddelar du din läkare eller vårdpersonal på den mottagning där du får vård. Därefter kommer du att bli kontaktad för att boka tid.

Samtalet hos kuratorn kostar inget för dig som är inlagd på sjukhuset eller för dig som är närstående till en patient som är inlagd. Kuratorsstöd erbjuds även till dig som inte är inlagd men då mot en avgift. Se Region Skånes patientavgifter för kostnaden. Besöken ingår i högkostnadsskyddet.

Patientavgifter i Skåne

Kontakt

Om du redan har vårdkontakt med någon mottagning eller avdelning på Sus kan du via dem komma i kontakt med en kurator.

Mottagningar och avdelningar

Behöver du kontakt med kurator utan att ha en vårdkontakt med någon mottagning eller avdelning på Sus? – Kontakta din vårdcentral. 

Under ditt första besök hos kuratorn får du berätta om din situation och vilken sorts stöd du vill ha. Kuratorn arbetar med sociala och psykologiska insatser utifrån en helhetssyn på människan och därför kan behandlingen se olika ut för varje patient.

Kuratorn erbjuder bland annat:

  • Krisstöd vid akuta kris- och sorgereaktioner
  • Stödjande och bearbetande samtal för att orka med en svår livssituation i samband med sjukdom
  • Information om socialförsäkringar och samhällets servicemöjligheter
  • Stöd och råd vid kontakter med till exempel Försäkringskassan, arbetsgivare och socialtjänst.
En av Sus kuratorer i samtal med patient
En av Sus kuratorer i samtal med patient

Du och kuratorn kommer gemensamt fram till hur uppföljningen kommer att se ut.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter