Öron-näsa-halsmottagning akut Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar som stannar vid busshållplats Universitetssjukhuset Lund.

Hitta på plats

Du hittar oss på entréplan.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas akut för svåra sjukdomar eller olyckor som berör öronen, näsan eller halsen. Det kan till exempel vara vid en näsfraktur, plötslig dövhet eller om ett främmande föremål har fastnat i näsan eller öronen.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi rekommenderar att du i första hand kontaktar din vårdcentral, eller sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177. De hjälper dig att bedöma ditt tillstånd och hänvisar dig till rätt vårdgivare.  Vi tar emot dig som har mycket svåra sjukdomssymptom, eller om du har varit utsatt för ett akut olyckstillfälle.

Kommer du till oss utan remiss får du träffa en sjuksköterska som gör en bedömning av ditt tillstånd. Utifrån bedömningen avgör vi om du behöver träffa en specialistläkare eller inte. Vissa tillstånd kräver omedelbart omhändertagande av specialistläkare, andra mindre akuta tillstånd kan få vänta. Du kan också bli hänvisad till din vårdcentral eller få instruktioner om egenvård.

Vi har inte öppet på kvällar efter 17.00 och helger. Då hänvisar vi till akutmottagning Lund eller till barn- och ungdomsmottagning akut Lund.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen kan närstående inte följa med in.  

Anledningen är att lokalernas utformning gör det svårt att hålla de fysiska avstånd som krävs för att undvika smittspridning.  

I vissa fall kan vi göra undantag, till exempel utifrån patientens tillstånd eller för vårdnadshavare utan symtom.

Det går bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym. 

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du meddela detta till oss innan eller vid ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter