Akutmottagning Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar som stannar vid busshållplats Universitetssjukhuset Lund. För tillfället är 10-minutersparkeringarna utanför ingången till Akutmottagningen avstängda. Närmsta parkeringshus är Ovalen på Klinikgatan 32.

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 1.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Till oss kommer du som är 18 år eller äldre, om du har blivit akut sjuk eller varit med om en olycka eller skada. Till oss kommer även barn och unga som har fått en skada i skelett eller leder.

Ring gärna 1177 före ditt besök. De hjälper dig att bedöma ditt tillstånd och hänvisar dig rätt.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Du tar en nummerlapp och när det är din tur får du träffa en sjuksköterska som gör en bedömning av ditt tillstånd. Denna bedömning kan innebära att du blir hänvisad till en vårdcentral.

Ditt besök hos oss

Besöksrestriktioner råder på akutmottagningarna och i deras väntrum. 

 En symtomfri närstående välkomnas på akutmottagningen om: 

  • Patienten är under 18 år
  • Patienten har en personlig assistent, denne är då välkommen att följa med
  • Patienten har svårigheter att förmedla sitt vårdbehov
  • Patienten befinner sig i livets slutskede

Patienter med covidmisstänkta symtom har inte möjlighet att ha en närstående med sig på akutmottagningen. 

Det går naturligtvis bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym. 

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du meddela detta till oss innan eller vid ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation.

Under

Väntetiden varierar beroende på antalet patienter och skiljer sig mycket åt olika dagar och tider på dygnet. För att allvarligt sjuka och skadade patienter ska få så kort väntetid som möjligt delar vi in alla patienter i olika prioriteter. En del har livshotande skador och sjukdomstillstånd som kräver att de får hjälp direkt.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter