Njuravdelning 9 Lund

Hitta hit

Avdelningen ligger på sjukhusområdet i Lund. Det finns flera regionbussar och stadsbussar som stannar vid busshållplats Universitetssjukhuset.
Visa på karta (Google Maps)

Telefon- och besökstider

Vi tar hand om dig som har en njursjukdom och som behöver vård under en eller flera dagar. Vi behandlar även dig som har andra medicinska sjukdomar, exempelvis hjärtbesvär eller sjukdom i lungorna.

E-tjänster

För besökare och anhöriga

På den här avdelningen får en närstående åt gången komma på besök.

Det är viktigt att du som besöker avdelningen:

  • inte har några symtom som kan vara covid-19
  • inte delar hushåll med någon som har covid-19
  • bär munskydd
  • håller god handhygien
  • håller fysiskt avstånd till andra personer på avdelningen
  • inte vistas i gemensamma utrymmen.

Det går naturligtvis bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym.

Har du en närstående som vårdas på sjukhus och känner dig orolig? 

Vi har öppnat en telefonlinje för dig som är orolig och behöver prata med någon. Våra kuratorer kan svara på frågor, ge stöd och information om hur vården på sjukhuset i Lund och Malmö fungerar. Observera att kuratorerna inte kan besvara medicinska frågor eller berätta något om enskilda patienter.  

Närståendetelefon: 040-33 84 14   

Telefontider: måndag - fredag 09.00 till 12.00

Om du känner en oro som påverkar din vardag kan du också få stöd genom ett självhjälpsprogram på nätet.

På 1177.se kan du läsa mer och starta programmet.

En dag på avdelningen

  • 07.30-09.30 Frukost
  • 10.00-11.00 Rond
  • 12.00 Lunch
  • 17.00 Middag

Mellanmål serveras förmiddag, eftermiddag och kväll.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter