Sårmottagning Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till busshållplatserna Södervärn eller Tandvårdshögskolan. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången). På hållplats Tandvårdshögskolan kan du lätt byta från stadsbuss till linje 99 sjukhusbussen och stiga av på hållplats Sus Västra. Bussen är gratis.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att bedömas och behandlas för trycksår. Vi ger även råd om tryckavlastande hjälpmedel för att förebygga trycksår. Bor du i Malmö kan vi göra hembesök hos dig.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om dina sjukdomar och de besvär som ditt sår ger. Vi behöver därför en remiss från din ansvarige läkare.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset särskilda kassor. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Före besöket

Gör ingen omläggning av såret precis före besöket då förbanden ger oss värdefull information om hur sårläkningen är just nu.

På mottagningen har vi taklyft och en extra bred brits. Tag med ditt eget lyftsegel vid behov av förflyttning med taklyft.

Under

Vi tar av förbanden och bedömer såret. Samtidigt ställer vi frågor om dina hjälpmedel och hur din vardag ser ut för att vi ska kunna skaffa oss en helhetsbild. Tillsammans kommer vi fram till vad som kan hjälpa såret till läkning och vilka förband som lämpar sig bäst. Vi lämnar sedan dessa förslag till din ansvarige läkare och den personal som framöver kommer att lägga om såret för fortsatt behandling. Vanligtvis tar besöket en timme.

Då vi är ett universitetssjukhus kan vi ha studenter närvarande vid våra bedömningar och ibland kan du få frågan om vi får dokumentera ditt sår med hjälp av fotografier. Detta är helt frivilligt. Fotografierna används i utbildande syfte.

Efter besöket

Oftast räcker det med ett besök men ibland behövs uppföljning.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.