Thoraxavdelning intensivvård Lund

Hitta hit

Avdelningen ligger på sjukhusområdet i Lund. Det finns flera regionbussar och stadsbussar som stannar vid busshållplats Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 7, hisshall A.
Visa på karta (Google Maps)

Telefon- och besökstider

Vi tar hand om dig som har opererat hjärtat, lungorna eller bröstkorgen eller som har gjort en transplantation. Hit kommer också du som har fått en konstgjord lunga. Hos oss får du vård tills du kan flyttas till en vanlig vårdavdelning.

E-tjänster

För besökare och anhöriga

På den här avdelningen kan vi inte ta emot besök av närstående. 

Anledningen är att lokalernas utformning gör det svårt att hålla de fysiska avstånd som krävs för att undvika smittspridning.  

I vissa fall kan vi göra undantag, till exempel utifrån patientens tillstånd eller för vårdnadshavare utan symtom.

Kontakta oss för att få veta hur du som närstående kan vara delaktig i vården trots besöksförbudet. Det går exempelvis bra att du som närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på egen telefon.  

Har du en närstående som vårdas på sjukhus och känner dig orolig? 

Vi har öppnat en telefonlinje för dig som är orolig och behöver prata med någon. Våra kuratorer kan svara på frågor, ge stöd och information om hur vården på sjukhuset i Lund och Malmö fungerar. Observera att kuratorerna inte kan besvara medicinska frågor eller berätta något om enskilda patienter.  

Närståendetelefon: 040-33 84 14   

Telefontider: måndag - fredag 09.00 till 12.00

Om du känner en oro som påverkar din vardag kan du också få stöd genom ett självhjälpsprogram på nätet.

På 1177.se kan du läsa mer och starta programmet.

Uppföljningsteamet

För dig som har vårdats på avdelningen i mer än fem dygn skriver vi dagbok och tar foton i vårdmiljön, för att du efteråt ska få en tydligare bild av händelseförloppet på sjukhuset. Du blir dessutom inbjuden till ett återbesök hos oss cirka två månader efter utskrivningen.

Det är vanligt att man som intensivvårdspatient inte minns så mycket av vårdtiden. Minnesbilderna kan också vara overkliga eller oklara. Därför hoppas och tror vi att uppföljningsteamets arbete kan vara till hjälp.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter