Reumatologimottagning Lund

Hitta hit

Mottagningen ligger på sjukhusområdet i Lund. Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar vår reception på entréplan. Väntrum ligger på våningsplan 1.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en reumatologisk sjukdom. Det kan till exempel vara ledgångsreumatism, systemisk skleros, ankyloserande spondylit (Bechterews sjukdom) och psoriasisartrit. Hos oss kan du också få rehabträning.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via blanketten nedan.

Egen vårdbegäran för utskrift

Tänk på att vi bara behandlar patienter med inflammatorisk reumatologisk värk. Ta därför gärna hjälp av din vårdcentral för remiss till rätt vårdenhet. 

Egen vårdbegäran för dig med misstänkt ledgångsreumatism

Du som tror att du nyligen har drabbats av ledgångsreumatism och haft besvär i mindre än 12 månader, kan fylla i en egen vårdbegäran genom våra e-tjänster.

Din remiss granskas och bedöms, om läkaren misstänker ledgångsreumatism kommer du att kallas till en ultraljudsundersökning för att ställa diagnos.

Intyg och utlåtanden

Tänk på att vara ute i god tid om du behöver ett intyg eller läkarutlåtande från oss. Här ser du ungefär hur lång tid du kan få vänta:

  • Receptförnyelse: 5 till 7 arbetsdagar
  • Förlängning av befintligt sjukintyg: 14 arbetsdagar
  • Övriga läkarutlåtanden (parkeringstillstånd, färdtjänstintyg, läkarutlåtande till Försäkringskassan): 1 månad
  • Tandvårdsintyg: 3 månader

Provtagning

För provtagning behöver du boka tid på din vårdcentral eller på sjukhusets provtagningsenhet. På reumatologimottagningen har vi endast provtagning i samband med läkarbesök.

Vaccinering mot covid-19

Logga in på 1177.se, gå till Reumatologimottagning Lund och läs under Övrig information för att se den senaste informationen om vad som gäller kring vaccinering mot covid-19 för dig med en reumatisk sjukdom.

Reumatologimottagning Lund på 1177.se   (kräver inloggning med e-legitimation).

Väntetider

Covidpandemin har tyvärr gjort att många patienter väntar på sitt besök. Vi försöker hantera kön, men tiden för ditt återbesök kan bli fördröjd. Väntetiden styrs av medicinska prioriteringar.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

I första hand försöker vi se till att du får träffa samma läkare under dina besök hos oss, men i princip arbetar ingen av våra läkare heltid med att träffa patienter utan behöver tid till forskning och undervisning. Du kan därför komma att få träffa en av våra andra läkare.

Före besöket

Om du är mer än 15 minuter försenad så kommer ditt besök att ställas in.

Du som deltar i kvalitetsregistret SRQ kan logga in hemifrån via PER – patientens egen registrering. Det finns också en terminal i väntrummet där du kan besvara frågorna inför ditt besök.

Så fungerar PER – patientens egen registrering

Under

Anmäl ditt besök i receptionen eller genom att använda självincheckningsautomaten, där du som har frikort enkelt kan anmäla ditt besök.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset en särskild kassa. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Efter besöket

Om du blir insatt på ett läkemedel mot reumatisk sjukdom ska du följa de rekommendationer du har fått om blodprovstagning. Du kommer kallas till ett läkarbesök eller få en telefontid efter cirka tolv veckor och är det första gången du går på ett antireumatiskt läkemedel kommer du dessutom ringas upp av en sjuksköterska efter cirka sex veckor.

Antireumatisk behandling består inte enbart av läkemedel utan även råd och behandling hos våra fysioterapeuter, arbetsterapeuter och vid behov kurator. Du kommer därför att bli kontaktad av dessa efter läkemedelsstart.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.