Neurologimottagning Lund

Hitta hit

Mottagningen ligger på sjukhusområdet i Lund. Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 9, hisshall B.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en neurologisk sjukdom. Det kan till exempel vara stroke, MS, hjärntumör, Parkinsons sjukdom, epilepsi eller ALS.

Vi undersöker med bland annat ryggvätskeprov, så kallad lumbalpunktion, och magnetkamera (MR).

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det är viktigt att den som följer med dig: 

  • inte nyligen har fått några tecken på infektion i luftvägarna
  • håller god handhygien
  • håller fysiskt avstånd till andra personer på mottagningen.

Det går naturligtvis också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. 

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Akut dagvård

Här vårdas du som behöver mer djupgående undersökning eller behandling över dagen. Du kan få remiss hit några dagar efter ett läkarbesök, eller komma för uppföljande behandling efter att ha varit inlagd på vårdavdelning. Besöket kan som längst pågå till klockan 16.00.

Före besöket

Inför vissa undersökningar och provtagningar får du inte äta eller dricka något på morgonen innan du kommer till sjukhuset. Läs din kallelse noga, eller kontakta oss om du är osäker.

Under besöket

Du kan få göra flera olika undersökningar och träffa både läkare och andra yrkesgrupper under dagen. Ta gärna med något att äta och dricka, eftersom det kan bli en del väntan. Om du är nåbar på telefon kan du även besöka sjukhusets café och restaurang, men vi ber dig att inte lämna sjukhusområdet förrän allt är klart.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Det finns flera sätt att lämna synpunkter på vården. Du kan till exempel kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter