Ögonmottagning A Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara synförändringar, sjukdomar och skador på hornhinnan, ögonlocken, tårvägarna eller ögats glaskropp.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Kontakta i första hand din vårdcentral när du får besvär med ögonen. Om besväret är att din syn långsamt förändras kan din optiker hjälpa dig. Om din läkare eller optiker misstänker att du har en mer komplicerad ögonsjukdom, rekommenderar hen att du träffar en ögonspecialist hos oss.

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Akuta ögonbesvär och ögonolycksfall

Vi har tidsbokad akutmottagning för ögonsjukvård som kräver specialistvård. Ring till vår rådgivning klockan 08.00-12.00 på vardagar. Efter våra telefontider ring 1177 eller din vårdcentral för bedömning. Vi kan tyvärr bara ta emot patienter med bokad tid.

På vardagar klockan 07.45-17.00 tar vi emot dig med bokad akuttid på Ögonmottagning B på Klinikgatan 18 A, Lund. På vardagar klockan 17.00-20.00 samt helger 09.00-20.00 tar vi emot dig med en bokad akuttid på Ögonmottagning A på Kioskgatan 1, Lund.

Har du råkat ut för en allvarlig ögonskada under kvälls- eller helgtid ska du vända dig till närmaste akutmottagning eller kontakta 112.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Ta med dig:

  • legitimation
  • lista över mediciner
  • eventuella glasögon
  • eventuellt högkostnadskort eller frikort.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset en särskild kassa. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Ett besök kan ta mellan 30-120 minuter och omfattar nästan alltid:

  • Pupillutvidgande droppar som ger effekt efter 15 till 45 minuter
  • Prövning av synen
  • Mätning av synfältet
  • Mätning av trycket i ögat.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning.

Undvik bilkörning hem om du fått pupillvidgande droppar eftersom de gör dig ljuskänslig och ger en viss dimsyn.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.