Öppettider
- Mån-Fre 07.00-16.30
Telefontider
- Mån-Fre 08.00-12.00
Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara synförändringar, sjukdomar och skador på hornhinnan, ögonlocken, tårvägarna eller ögats glaskropp.
Kontakta i första hand din vårdcentral när du får besvär med ögonen. Om besväret är att din syn långsamt förändras kan din optiker hjälpa dig. Om din läkare eller optiker misstänker att du har en mer komplicerad ögonsjukdom, rekommenderar hen att du träffar en ögonspecialist hos oss.
När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.
Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.
Vi har tidsbokad akutmottagning för ögonsjukvård som kräver specialistvård. Ring till vår rådgivning klockan 08.00-12.00 på vardagar. Efter våra telefontider ring 1177 eller din vårdcentral för bedömning. Vi kan tyvärr bara ta emot patienter med bokad tid.
På vardagar klockan 07.45-17.00 tar vi emot dig med bokad akuttid på Ögonmottagning B på Klinikgatan 18 A, Lund. På vardagar klockan 17.00-20.00 samt helger 09.00-20.00 tar vi emot dig med en bokad akuttid på Ögonmottagning A på Kioskgatan 1, Lund.
Har du råkat ut för en allvarlig ögonskada under kvälls- eller helgtid ska du vända dig till närmaste akutmottagning eller kontakta 112.
Vi har gjort en del tillfälliga anpassningar i vår verksamhet för att kunna erbjuda dig som patient en trygg vård.
Patienter som blir kallade, eller behöver komma in akut, är välkomna precis som vanligt. Vi kallar något färre patienter än normalt till våra mottagningar för att kunna hålla tillräckliga fysiska avstånd i våra lokaler samt för att korta väntetiden vid besöket.
Om du har symtom på feber eller luftvägsinfektion ska du alltid ringa oss inför ditt besök.
Om du under väntetiden väljer att få din ögonsjukvård hos en annan vårdgivare är vi tacksamma om du meddelar oss.
På den här mottagningen får du som patient ha med dig närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.
Det är viktigt att den som följer med dig:
Det går naturligtvis också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym.
Har du nyligen varit utomlands? Då ska du meddela detta till oss innan eller vid ditt besök.
Ta med dig:
Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.
Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.
På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset en särskild kassa. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.
Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.
Ett besök kan ta mellan 30-120 minuter och omfattar nästan alltid:
Vid hemgång får du information om uppföljning.
Undvik bilkörning hem om du fått pupillvidgande droppar eftersom de gör dig ljuskänslig och ger en viss dimsyn.