Förlossningsavdelning Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till busshållplatserna Södervärn eller Tandvårdshögskolan. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången).

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 1.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du när du ska föda barn. Ring när du tror att det börjar bli dags och innan du åker in, så att vi kan ge råd och bedöma hur långt du har kommit i förlossningsarbetet. Skulle det vara fullt hos oss, ser vi till att du får plats på ett annat sjukhus.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

I sommar (2 juni – 31 augusti) har vi lägre bemanning på Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund, vilket påverkar förlossningsvården.

Alla födande kvinnor och nyfödda barn kommer att få den vård de behöver, men det kanske inte blir på den ort man planerat och önskat.

Förlossningsavdelningarna i Skåne har ett nära samarbete för att kunna ge alla gravida kvinnor en god, trygg och säker förlossning även under sommaren. Om det är fullt på önskad förlossningsavdelning kan du istället erbjudas plats på annat sjukhus. Du får hjälp att ordna plats.

I sommar är det därför extra viktigt att du ringer den förlossningsavdelning där du önskar föda innan du åker in, för att vi ska kunna ta emot dig på bästa sätt och säkerställa att det finns en plats för dig.

Kontaktuppgifter till våra förlossningsavdelningar i Skåne:

Malmö och Lund: 0771-11 18 88
Helsingborg: 042-406 22 20
Ystad: 0411-99 52 45
Kristianstad: 044-309 13 21

Ditt besök hos oss

Två närstående, inklusive den som är blivande medförälder, är välkomna att vara med under förlossningen. 

Vi är angelägna om att stödja dina önskemål så långt vi kan, gällande exempelvis smärtlindring och förlossningsställning och hjälpa dig att få en så bra förlossningsupplevelse som möjligt.

Det finns även möjlighet att få hjälp av vår förlossningsstödsverksamhet om du känner dig osäker inför förlossningen.

Du får alltid ett eget förlossningsrum men ibland kan du få dela badrum med en annan födande.

Viktiga saker att ta med när du kommer till oss är:

  • din legitimation
  • förlossningsbrev (1177.se)
  • kläder till bebisen
  • sköna kläder till dig och din eventuella partner
  • hygienprodukter som tandkräm, tandborste och schampo
  • mat till din eventuella partner
  • bilbarnstol för bebis (babyskydd) till hemresan.

Under förlossningen är det viktigt att tillföra vätska och energi. Vi serverar nyponsoppa, juice och saft. I lugnare skede av förlossningen kan du få smörgåsar och även varm mat.

För din partner finns tillgång till kyl och frys samt mikrovågsugn. Vi bjuder på kaffe och te. På sjukhusområdet finns kiosker och en restaurang som håller öppet dagtid.

Ta inte med blommor och använd inte produkter med stark doft av hänsyn till personer som är känsliga för starka dofter.

Efter besöket

Efter förlossningen tar vi hand om dig och ditt barn. Vården kan ske hemma via BB hemma eller på sjukhuset via BB familj eller BB-avdelningen. Vad som passar bäst beror på hur din graviditet har varit, hur förlossningen har gått, hur du och barnet mår och vilka önskemål du har.

Vård vid bristning efter förlossning

Vårt bristningsteam tar hand om kvinnor som fått bristning i samband med förlossningen.

Förlossningsbristningar delas in i fyra olika grader, från grad 1 till grad 4. Till oss kommer du om du fått:

  • en ytlig bristning i mellangården eller slidan (grad 1) 
  • en bristning i slidan och/eller mellangården (grad 2) eller
  • ett klipp i samband med förlossningen.

Vi erbjuder kontroll för dig som har besvär inom två veckor efter din förlossning. Om du får besvär efter två veckor ska du kontakta din barnmorska på barnmorskemottagningen.

Vi finns på plan 3, väntrum 32 (BB hemma) för bokade besök två dagar i veckan, eller för telefonrådgivning (se telefonnummer och telefontider ovan, välj Rådgivning under graviditet och efter förlossning).

Har du fått mer allvarliga bristningar (grad 3-4)  ska du vända dig till Bäckenbottencentrum på Kirurgimottagning Malmö.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.