BB-avdelning Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till busshållplatserna Södervärn eller Tandvårdshögskolan. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången).

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 1.
Visa på karta (Google Maps)

Telefon- och besökstider

Vi tar hand om dig och ditt nyfödda barn efter förlossningen. Vi hjälper er med vården efter förlossningen, barnskötsel och amning i en lugn och trygg miljö. Hit kommer även du som har ett planerat kejsarsnitt eller som har drabbats av komplikationer under graviditeten eller förlossningen.

E-tjänster

För besökare och närstående

Efter förlossningen får du som är medförälder eller en annan närstående följa med till BB-avdelningen.

Gravida som ligger inlagda på BB-avdelningen kan ta emot besök av en och samma närstående under vårdtiden. Vänligen kom under våra besökstider.

Ta inte med blommor och använd inte produkter med stark doft av hänsyn till personer som är känsliga för starka dofter.

En dag på avdelningen

  • 07.45-09.00 Frukost
  • 12.00-13.00 Lunch
  • 17.00-18.00 Middag
  • 20.45-22.00 Kvällsmacka

Kaffe och te finns för självservering dygnet runt.

Rond med läkare och sjuksköterska genomförs varje förmiddag och eftermiddag.

Efterkontroll

När barnet blivit två dygn gammalt tar vi ett rutinmässigt blodprov (PKU) och kontrollerar vikt, huvudomfång, utför hörselprov och bedömer eventuell gulsot.

Om du väljer att gå hem innan barnet är 48 timmar gammalt får ni en återbesökstid för efterkontrollen.

En barnläkare kommer att göra rutinkontrollerna på ditt nyfödda barn. Behöver du som nyförlöst hjälp med amning finns personal som kan ge råd och stöd.

Extra hjälp med amning

För dig som behöver extra stöd och råd vid amning finns ett amningsteam på avdelningen. Amningsteamet finns till både för dig som är eller har varit inskriven på BB men även för dig som ska komma igång med amningen hemma. Du kommer i kontakt med Amningsteamet genom att ringa BB-avdelningen.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.