Här är broschyrerna som ska göra patienterna mer delaktiga i sin vård

Broschyrerna är en liten del av vården, men en effektiv väg för att göra det som är rätt för patienten, menar Sandra Rydberg och Tarek Youssri.
Nu finns broschyrer på Skånes universitetssjukhus som bjuder in patienten till att vara mer delaktig i sin egen vård – inte minst vad gäller det svåra HLR-beslutet. "Vi vill att patienterna ska ta för sig i sin vårdresa och bli motorn i förändringen mot en mer personcentrerad vård", säger Tarek Youssri, specialistläkare inom internmedicin.

Broschyren ”Din vård” berättar om delaktighet, vilka rättigheter jag som patient har och hur jag själv kan vara mer delaktig i min vård.
– Den ger konkreta tips om vad jag som patient själv kan tänka på, och vilken typ av frågor jag ska ställa för att få veta mer om mitt tillstånd, säger Tarek Youssri, som arbetar på Medicinavdelning 3, där delaktigheten ökat efter införandet av broschyrerna.

Alla patienter får broschyren

”Din vård” har blivit en av nycklarna till det personcentrerade förhållningssättet på avdelningen, berättar sjuksköterskan Sandra Rydberg. Numera får alla inskriva patienter den på sitt nattduksbord tillsammans med en kort presentation.

– Då passar vi också på att fråga patienten direkt vad som är viktigt för just honom eller henne under vårdtiden, och i livet i stort. Ett sådant samtal kan påverka bemötandet och omvårdnaden, men kan också ha effekt på vilka behandlingar som kan bli aktuella eller inte, säger Sandra Rydberg.

För den ena patienten kan det handla om att inte bli väckt tidigt för kontroll, för den andra vara stickrädsla medan den tredje bara önskar att få hjälp med att komma hem och tillbringa sin sista tid med barnbarnen.

Oavsett känner sig patienterna sedda, upplever Sandra Rydberg.
– Jag tycker broschyren sätter tonen och skickar ett tydligt budskap om att vi verkligen värderar patientens behov och önskemål.