Barn- och ungdomsavdelning dagkirurgi och post-op Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 4, hisshall K.
Visa på karta (Google Maps)

Telefon- och besökstider

Vi tar hand om barn och unga som ännu inte har fyllt 20 år, och som ska opereras över dagen. Vi tar också hand om barn och unga som har opererats eller undersökts och som behöver vård under en eller flera dagar.

E-tjänster

För besökare och anhöriga

I nuläget måste vi tyvärr begränsa antalet besökare till våra patienter. Anledningen är att lokalernas utformning gör det svårt att hålla de fysiska avstånd som krävs för att undvika smittspridning. 

En förälder är givetvis välkommen att vara med barnet under förutsättning att du inte har feber, hosta eller andningsbesvär. Syskon, vänner och andra närstående får avstå från besök just nu.

Det är viktigt att du som kommer på besök är frisk och inte har några symtom som till exempel feber, hosta eller ont i halsen.

Tänk på att:

  • hålla god handhygien
  • hålla fysiskt avstånd till andra personer på mottagningen
  • gärna använda munskydd.

Du kan inte besöka avdelningen om du delar hushåll med någon som har tecken på infektion i luftvägarna. 

Det är viktigt att du som närstående tänker på att prata tyst och att du har din mobil på flygplansläge för att inte störa ditt eller något annat barn. Endast en förälder i taget får sitta hos sitt barn.

En dag på avdelningen

På dagkirurgin förbereds barnet inför en operation eller undersökning.

Alla barn som har varit sövda kommer till vår post-op-sal för att vakna efter sin operation eller undersökning. Här ligger barnet med övervakning av personal som ser till att barnet är smärtlindrat och mår bra.

Ytterkläder lämnas på barnets hemavdelning och får inte följa med in på post-op-salen. När barnet har vaknat på post-op och mår bra får barnet återvända till sin avdelning.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter