Hudmottagning genitala sjukdomar Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på entréplan.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att testa dig och behandlas för en könssjukdom. Det kan till exempel vara klamydia, gonorré, herpes och kondylom. Du kan även komma hit för att testa dig för hiv, syfilis och hepatit B och C. Du kan också få samtalsstöd och råd om säkrare sex och preventivmedel.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Alla våra besök är tidsbokade. Du är välkommen att höra av dig på vår bokningstelefon eller till vår kurator.

Om ditt besök rör klamydia, gonorré, syfilis, hiv eller hepatit som lyder under smittskyddslagen eller preventivmedelsrådgivning är det alltid gratis.

Är du under 23 år kan du även söka dig till en ungdomsmottagning:

Ungdomsmottagningarna - UMO.

Gratis klamydia- och gonorrétest på internet

Om du inte har symtom men vill testa dig för klamydia och gonorré går det bra att beställa hem gratis test via 1177.se. 

Beställ klamydiatest och gonorrétest  via 1177.se.

Vårdvalet

Vi ingår i vårdvalet vilket innebär att du som är från Skåne själv kan välja var du vill bli undersökt och behandlad för de flesta hud- och könssjukdomar.

Här kan du läsa mer om vårdvalet.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Ta också med eventuellt högkostnadskort eller frikort.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Anmäl ditt besök i receptionen eller genom att checka in via självincheckningsautomaten där du som har en bokad tid enkelt kan anmäla ditt besök.

Du kan också checka in med din mobiltelefon. Du får ett sms innan besöket med en länk till att checka in. Du kan även checka in genom att skanna QR-koden som finns på mottagningen. 

 

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Efter besöket

Vi hör av oss till dig som lämnat ett prov inom två veckor om provet skulle vara positivt, det vill säga att det visar att du bär på en smitta. Ser provet bra ut hör du inget från oss. Du kan också själv ringa till vår kurator tidigast en vecka efter provtagningen för att få ditt provsvar.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.