Ögonmottagning Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till busshållplatserna Södervärn eller Tandvårdshögskolan. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången).
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara grå starr, grön starr samt diabetes- och åldersförändringar i gula fläcken. Vi tar även emot barn under 8 år som har glasögon eller skelning, och dig som har allvarliga ögonproblem och behöver hjälp akut.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Första steget när du får något ögonbesvär är oftast att kontakta din vårdcentral. Vid långsam synförändring kan du få hjälp hos optikern.

Vid misstanke om mer komplicerad sjukdom kommer läkaren/optikern att rekommendera dig att träffa en ögonspecialist hos oss.

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Mer information om egen vårdbegäran

Vi ingår i vårdvalet vilket innebär att du som är från Skåne själv kan välja var du vill bli undersökt och behandlad för de flesta ögonsjukdomar. Hör gärna av dig om du brukar komma på planerade besök hos oss men väljer att byta till annan vårdgivare framöver. 

Här kan du läsa mer om vårdvalet.

Akutmottagning på vardagar

Vi har akutmottagning på vardagar mellan klockan 07.00-16.30 för dig med allvarliga och akuta ögonbesvär. Innan du kommer till oss ska du ta kontakt med vår rådgivande sjuksköterska på vårt vanliga nummer.

Övrig tid ska du ringa 1177 för rådgivning innan ditt besök.

Så här gör du på kvällar och helger

Har du råkat ut för en allvarlig ögonskada under kvälls- eller helgtid ska du vända dig till närmaste akutmottagning. Kontakta gärna 1177 för en första bedömning. Det kan leda till att din väntetid blir kortare.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset särskilda kassor. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Ett besök kan ta mellan 30-120 minuter och omfattar nästan alltid:

  • Pupillutvidgande droppar som ger effekt efter 15 till 45 minuter
  • Prövning av synen
  • Mätning av synfältet
  • Mätning av trycket i ögat.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning.

Undvik bilkörning hem om du fått pupillvidgande droppar eftersom de gör dig ljuskänslig och ger viss dimsyn.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.