Ögonmottagning dagkirurgi och grå starr Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till busshållplatserna Södervärn eller Tandvårdshögskolan. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången). På hållplats Tandvårdshögskolan kan du lätt byta från stadsbuss till linje 99 sjukhusbussen och stiga av på hållplats Sus Södra. Bussen är gratis.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och opereras för grå starr.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran. Kontakta oss för mer information om hur du går tillväga.

Vi ingår i vårdvalet vilket innebär att du som är från Skåne själv kan välja var du vill bli undersökt och behandlad för de flesta ögonsjukdomar.

Här kan du läsa mer om vårdvalet.

Anpassad verksamhet med anledning av covid-19

Vi har gjort en del tillfälliga anpassningar i vår verksamhet för att kunna erbjuda våra patienter en trygg vård.

Patienter som blir kallade, eller behöver komma in akut, är välkomna precis som vanligt. Vi kallar just nu något färre patienter än normalt till våra mottagningar för att kunna hålla tillräckliga fysiska avstånd i våra lokaler samt för att korta väntetiden vid besöket.

Om du har symtom på feber eller luftvägsinfektion ska du alltid ringa oss inför ditt besök.

Operationer som i nuläget är kraftigt reducerade:

  • Operationer av grå starr
  • Ögonlocksoperationer som inte innefattar misstänkta tumörer
  • Skelningsoperationer eller icke brådskande näthinne- eller hornhinneingrepp

Vi beräknar kunna återgå till att genomföra dessa operationer i normal omfattning till hösten och kommer då att kalla efter medicinsk prioritet och väntelista. Vi uppdaterar informationen på den här sidan kontinuerligt.

Om du under väntetiden väljer att få din ögonsjukvård hos en annan vårdgivare är vi tacksamma om du meddelar oss.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen kan närstående inte följa med in.  

Anledningen är att lokalernas utformning gör det svårt att hålla de fysiska avstånd som krävs för att undvika smittspridning.  

I vissa fall kan vi göra undantag, till exempel utifrån patientens tillstånd eller för vårdnadshavare utan symtom.

Det går bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym. 

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du meddela detta till oss innan eller vid ditt besök.

Ta med dig:

  • legitimation
  • lista över mediciner
  • eventuella glasögon
  • eventuellt högkostnadskort eller frikort.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På mottagningen betalar du för besöket med kort eller faktura. För betalning med kontanter har sjukhuset särskilda kassor. Besöket är avgiftsfritt för dig under 20 år och över 85 år.

Hitta kassa för kontantbetalning

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Ett besök kan ta mellan 45-90 minuter och omfattar nästan alltid:

  • Pupillutvidgande droppar som ger effekt efter 15 till 45 minuter
  • Prövning av synen
  • Mätning av trycket i ögat.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning.

Undvik bilkörning hem då du oftast får pupillvidgande droppar som kan göra dig ljuskänslig och ger dimsyn under ett par timmar.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter