Intensivvårdsavdelning Malmö

Hitta hit

Du kan ta flera olika regionbussar och stadsbussar till hållplats Tandvårdshögskolan. Närmaste busshållplats därefter är Södervärn. Du kan även ta tåg till station Triangeln (södra uppgången).

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 3, hisshall F.
Visa på karta (Google Maps)

Telefon- och besökstider

Vi tar hand om dig som behöver vård och övervakning dygnet runt när du har blivit akut och svårt sjuk, genomgått en stor operation eller skadat dig i en olycka. Det kan bland annat vara kritiska tillstånd som en blodförgiftning, hjärtstopp, problem att andas eller skador i och på kroppen. Ofta behöver man vara nedsövd och få vård i en respirator.

E-tjänster

För besökare och närstående

På den här avdelningen är du som närstående välkommen enligt överenskommelse. Vänligen ring avdelningen före besöket för att stämma av.

Det går naturligtvis också bra att ni ringer varandra privat och att ni har kontakt via röst- eller videosamtal när läkaren går rond hos patienterna. När ni har videosamtal är det viktigt att andra personer inte hamnar i bild. Tänk också på att visa hänsyn till de runt omkring genom att ha samtalet på låg volym.

Ta gärna med personliga tillhörigheter som musik eller foton till din närstående som vårdas hos oss.

En dag på avdelningen

Hos oss på intensivvårdsavdelningen finns alltid vårdpersonal på plats i rummet du ligger i.

Du som vårdas på intensivvårdsavdelningen i mer än 72 timmar får en dagbok skriven till dig. I dagboken skriver vårdpersonal varje dag med syfte att ge en tydligare bild av vårdförloppet. Dagboken innehåller även bilder från din tid på intensivvårdsavdelningen.

Det är vanligt att ha få eller inga minnen från intensivvårdstiden. De minnesbilder som du har kan vara overkliga och ibland skrämmande. Dagboken är tänkt att vara ett verktyg i din rehabilitering. Du får dagboken vid återbesök som du kallas till på uppföljningsmottagningen för intensivvård i Malmö.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.