För att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig använder vi nödvändiga kakor. Vi använder också kakor för webbanalys för att förbättra webbplatsen.
På den här sidan samlar vi information, kunskap och material för dig som till exempel jobbar i skolan, som fritidspedagog eller idrottsledare. Mycket av informationen riktar sig till elevhälsa och skolpersonal, men det finns även information för unga, föräldrar och andra närstående vuxna.
Sidan har tagits fram av Bup tillsammans med Elevhälsoredaktionen i Skåne för att tillgodose behovet av en gemensam yta för kunskapsspridning i regionen. Elevhälsoredaktionen består av representanter från elevhälsan i Helsingborg, Klippan, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Tomelilla och Trelleborg.
Psykisk hälsa är ett brett begrepp som innefattar både psykiskt välbefinnande och olika typer av psykisk ohälsa. På Folkhälsomyndighetens webbplats kan du läsa mer om hur psykisk hälsa kan definieras och förklaras.
Psykisk ohälsa kan vara att ha psykiska besvär som till exempel lättare problem med sömn, oro, stress och nedstämdhet. Det kan också innebära psykiatriska tillstånd som till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), ångestsyndrom, depression och självskadebeteende. Vilket stöd som barn och unga med psykisk ohälsa behöver är individuellt och behöver anpassas till varje barns specifika mående och situation.
Hur märks psykisk ohälsa i skolan
Psykisk ohälsa hos barn och unga kan märkas i skolan. Vanliga symtom kan till exempel vara trötthet, koncentrationssvårigheter, impulsivitet, försämrade skolresultat, irritabilitet och oro. Elever med psykisk ohälsa kan också ha högre skolfrånvaro.
Tecken på psykisk ohälsa hos barn och unga i skolan:
försämrad koncentrationsförmåga, uthållighet och minne
minskat intresse, motivation och engagemang
irritabilitet, ilska och utbrott
ansträngda relationer med andra elever, skolpersonal, föräldrar och familjen
minskad interaktion med andra elever, ensamhet och isolerande beteende
nedstämdhet, uppgivenhet eller likgiltighet
försämrade prestationer och skolresultat
ökad och problematisk skolfrånvaro.
Skydds- och riskfaktorer
En fungerande skolsituation är avgörande för att barn och unga ska må bra och klara kunskapsmålen. I bästa fall är skolan en plats där barnet får möjlighet att utveckla sin kunskap och sina färdigheter utifrån sina egna förutsättningar. Skolan kan även bidra till struktur i vardagen och social gemenskap där barnet kan träffa vänner och viktiga vuxna utanför hemmet. En fungerande skolsituation ger barnet en känsla av sammanhang vilket är en viktig skyddsfaktor mot psykisk ohälsa.
Problem i skolan, som till exempel försämrade skolresultat och skolfrånvaro kan leda till att eleven hamnar efter i skolarbetet. Det kan i sig leda till och öka psykiska ohälsa hos barnet på grund av att hen känner oro och stress i sin situation. Psykisk ohälsa kan även bero på och leda till försämrade vardagsrutiner och relationer till andra elever, skolpersonal, föräldrar och familj. På så sätt är problem både i och utanför skolan riskfaktorer som kan leda till, öka och vidmakthålla psykisk ohälsa hos barnet. Därför är det viktigt att uppmärksamma barnets situation i sin helhet och arbeta för att skolan ska vara en skyddande faktor för barnet, snarare än en belastande.
Tidiga insatser i skolan
Det är viktigt att med tidiga och förebyggande insatser stödja barnet i hens undervisning och skolsituation. Tidiga insatser kan till exempel innebära att skolmiljön och krav anpassas utifrån särskilda behov hos barnet. Om barnet till exempel har svårt att sköta och genomföra sina skoluppgifter behövs mer stöd i skolarbetet. Personalen behöver samarbeta med barnet och föräldrarna för att hitta rätt kravnivå och tillvägagångsätt som fungerar för barnet. Om barnet till exempel har problematisk skolfrånvaro kan det behövas omfattande samverkan mellan familj, skola, hälso- och sjukvård och ibland även med socialförvaltningen.
Utifrån barnets specifika situation och behov kan det finnas olika tillvägagångsätt. På den här sidan hittar du information, kunskap och material som på olika sätt kan underlätta i arbetet med att främja psykisk hälsa, förebygga psykisk ohälsa och stötta barn och unga så att de kan utvecklas och må så bra, både i skolan och på fritiden.
Här hittar du länkar till sidor med information och kunskap kopplat till hälsofrämjande och förebyggande insatser. Mycket av informationen riktar sig till elevhälsa och skolpersonal, men det finns även information som riktar sig direkt till unga, föräldrar och andra närstående vuxna.
Här hittar du länkar till sidor med utbildningar, läromedel och lärverktyg för att främja psykisk hälsa och stötta barn och unga. Det mesta av materialet och utbildningarna är gratis.
En SIP (samordnad individuell plan) är en plan som är till för den som behöver stöd och hjälp från flera samtidigt. SIP är ett verktyg som ska användas vid behov av samordning som kan bidra till ett helhetsperspektiv, delaktighet och avlastning för individen.