Egen vårdbegäran och remiss
Egen vårdbegäran är en e-tjänst där du får svara på frågor om varför du söker hjälp hos oss. När du skickat en egen vårdbegäran får du svar efter några dagar i e-tjänsten på 1177.se. Då kan du boka ett telefonsamtal med en sjuksköterska eller kurator. Efter telefonsamtalet bokas en tid på en mottagning om det behövs.
Om du har skickat en egen vårdbegäran och har frågor kan du kontakta oss via e-tjänsterna på 1177.se.
Kontakta oss via e-tjänsterna (1177.se)
För dig under 18 år
Du som är över 13 år kan logga in på 1177.se och skicka en egen vårdbegäran. För att logga in behöver du legitimera dig mobilt BankID eller Freja eID+.
Logga in på 1177.se och skicka en egen vårdbegäran (1177.se)
För föräldrar till barn som är 13 år och äldre
Du som är förälder eller vårdnadshavare till barn över 13 år kan inte skicka en egen vårdbegäran. Barn över 13 år loggar själva in på 1177.se med sin egen e-legitimation.
För föräldrar till barn som är under 13 år
Om du är förälder eller vårdnadshavare till barn under 13 år gör du så här:
- Logga in på 1177.se med din egen inloggning (1177.se)
- Välj att ”Agera ombud” för det barn som du söker vård för.
- Sök och hitta ”En väg in” under rubriken Mottagningar.
- Klicka på ”Egen vårdbegäran”.
Om ditt barn är 6 år eller äldre får du ett sms med en länk till ett frågeformulär som du kan fylla i. När du skickat in svaren ringer vi upp dig inom tre arbetsdagar.
För vårdgivare och dig som remitterar till Bup
Alla som remitterar ett barn eller ungdom till Bup behöver använda en remissmall. Du hittar mer information på Vårdgivare Skånes webbplats.
Remissmall och -hantering för Bup i Skåne (vardgivare.skane.se)
Råd och självhjälp online
På Bup Skåne online hittar du självhjälp, råd och tips på hur du kan må bättre psykiskt och hjälpa andra. Det finns både råd till dig som är ung och till dig som är närstående eller annan viktig vuxen.