Delta i studie: Kan brusbehandling påverka inlärningen hos barn med adhd?
I en liten pilotstudie har barn med diagnosen adhd fått lyssna på ett brusljud i hörlurar medan de utförde en svår uppgift. Ljudet som barnen fått lyssna på låter ungefär som ett kraftigt forsande vatten. Resultaten visade att barnen presterade bättre när de fick lyssna på ljudet. Barn som inte hade adhd blev inte hjälpta av att lyssna på bruset.
Kan brus bidra till bättre inlärning?
I en ny studie testar vi behandlingen på fler barn för att se om resultaten från pilotstudien är pålitliga. Forskarna tror att brusbehandlingen i vissa fall kan påverka inlärningssvårigheterna hos barn med adhd på ett bättre sätt än vad mediciner kan.
Förutom att testa brusljudet undersöker forskarna också om det går att få liknande resultat genom att stimulera balansnerven i örat. Örat utsätts för ett sensoriskt brus, ett elektriskt brus som är så svagt att personen som utsätts för det inte har ont av det.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer eller är intresserad av att delta i studien är du välkommen att höra av dig till peik.gustafsson@med.lu.se. Deltagarna i studien måste vara mellan 9 och 17 år. Både barn som har fått adhd som diagnos och ungdomar som inte fått diagnos men har problem med uppmärksamhet och koncentrationsförmåga är aktuella för studien.