Egen vårdbegäran och remiss
Egen vårdbegäran är en e-tjänst där du får svara på frågor om varför du söker hjälp. När du har gjort en egen vårdbegäran får du ett meddelande i din inkorg på 1177 eller ett sms med en länk till ett formulär, där du får svara på fler frågor om ditt mående. Du svarar på frågorna i vår tjänst Blåappen. Efter det får du en telefontid bokad då en behandlare på En väg in kommer att ringa dig.
Om du har gjort en egen vårdbegäran och har frågor kan du kontakta oss via e-tjänsterna på 1177.
Kontakta oss via e-tjänsterna (1177.se)
För dig under 18 år
Du som är över 13 år loggar själv in på 1177 för att göra en egen vårdbegäran. För att logga in behöver du legitimera dig med bank-id eller Freja+.
Logga in på 1177 och skicka en egen vårdbegäran (1177.se)
För dig som är vårdnadshavare
Du som är förälder eller vårdnadshavare till barn över 13 år kan inte göra en egen vårdbegäran. Barn över 13 år behöver själva logga in på 1177 med sin egen e-legitimation.
Om du är vårdnadshavare till barn under 13 år gör du så här:
- Logga in på 1177 med din egen inloggning (1177.se)
- Välj att ”Agera ombud” för det barn som du söker hjälp för.
- Sök och hitta ”En väg in” under rubriken Mottagningar.
- Klicka på ”Egen vårdbegäran”.
Om ditt barn är 6 år eller äldre får du ett sms med en länk till ett frågeformulär som du kan fylla i. När du skickat in svaren ringer vi upp dig inom tre arbetsdagar.
För dig som remitterar till Bup
Alla som remitterar ett barn eller ungdom till Bup behöver använda en remissmall. Du hittar mer information på Vårdgivare Skånes webbplats.
Remisshantering och mallar för Bup i Skåne (vardgivare.skane.se)