Vuxenpsykiatrimottagning läkemedelsberoende Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplats och tågstation är Triangeln.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 4.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du som behöver psykiatrisk specialistvård för ett läkemedelsberoende eller läkemedelsbruk som gör att du har svårt att fungera i vardagen.

Vi hjälper dig som är beroende av smärtstillande medel som innehåller opioider, till exempel morfin- eller morfinliknande läkemedel. Det kan också vara lugnande läkemedel och sömnmedel som innehåller bensodiazepiner eller bensodiazepinliknande ämnen.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om de besvär som du har. Det kan vi få genom att din läkare eller behandlare skriver en remiss till oss.

Du kan även söka vård genom att skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via vår e-tjänst. Du kan även ringa till oss för att få mer information.

Vi tar emot dig som fortsatt att ta läkemedlen efter att en ordination har upphört eller som aldrig haft en ordination. Har du recept på läkemedlen skall du vända dig till din vårdgivare för hjälp.

Om du även har annan psykisk ohälsa som i sig hindrar dig i din vardag så behöver vi göra upp en gemensam vårdplan med din behandlare innan vi tar emot dig på mottagningen.

Ditt besök hos oss

När du kommer till oss stabiliserar vi läget med långtidsverkande läkemedel som långsamt trappas ned. Vi ger dig även stöd i att lära dig acceptera och hantera dina känslor samt träna på att göra det du måste eller vill göra utan bruk av beroendeläkemedel.

Just nu är det inte säkert att du kan ta med någon till ditt besök hos oss. Det är för att minska smittspridningen av coronaviruset. I vissa fall kan vi göra undantag, till exempel för en stödperson. Kontakta oss för att få veta vad som gäller för dig.

Hör av dig till oss om du är orolig för att besöka oss just nu. Vi anpassar vårt arbete för att du ska få den vård du behöver, till exempel kan du träffa din behandlare via telefon eller video. 

Trygg och säker psykiatrisk vård under covid-19-pandemin

Före besöket

Kom ihåg att ta med legitimation.

Om du behöver tolk, meddela oss i god tid innan ditt besök så bokar vi det åt dig.

Före ditt första besök ska du fylla i ett frågeformulär som vi antingen skickar hem till dig eller som du kan hämta på mottagningen. Efter att vi fått in de ifyllda formulären får du din första tid hos din kontaktperson på mottagningen.

Under

Under ditt första besök gör din kontaktperson en kartläggning utifrån din situation och dina tankar kring den hjälp du behöver. Du får ta prover och eventuellt fylla i ytterligare frågeformulär. Vi ser gärna att du vid detta besök har med dig en närstående som vid behov kan vara ett extra stöd under din behandling.

Anmäl ditt besök i receptionen.

Besöket tar 30-60 minuter.

Efter besöket

Efter cirka en vecka, när provsvaren kommit, får du träffa din blivande läkare för att upprätta en individuell vårdplan. Ofta börjar din behandling på mottagningen efter ditt första besök men i vissa fall kan du behöva bli inlagd några dagar för att vården skall vara säker. Det sker i så fall bara några dagar efter ditt första besök hos oss.

Du kan kontakta oss via våra e-tjänster om du har en fråga eller behöver omboka ett besök. Du är även välkommen att ringa oss under våra telefontider.

Vi som jobbar här

Hos oss arbetar överläkare (specialist i psykiatri och smärtlindring), ST-läkare, sjuksköterskor samt kurator och medicinsk sekreterare.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter