Vuxenpsykiatrimottagning läkemedelsberoende Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplats och tågstation är Triangeln.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 4.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du som behöver psykiatrisk specialistvård för ett läkemedelsberoende eller läkemedelsbruk som gör att du har svårt att fungera i vardagen.

Vi hjälper dig som saknar legal förskrivare och är beroende av smärtstillande medel som innehåller opioider, till exempel morfin- eller morfinliknande läkemedel. Det kan också vara lugnande läkemedel och sömnmedel som innehåller bensodiazepiner eller bensodiazepinliknande ämnen.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om de besvär som du har. Det kan vi få genom att din läkare eller behandlare skriver en remiss till oss.

Du kan även söka vård genom att skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via vår e-tjänst. Du kan även ringa till oss för att få mer information.

Vi tar emot dig som fortsatt att ta läkemedlen efter att en ordination har upphört eller som aldrig haft en ordination. Har du recept på läkemedlen skall du vända dig till din vårdgivare för hjälp.

Om du även har annan psykisk problematik som i sig hindrar dig i din vardag så behöver vi göra upp en gemensam vårdplan med din behandlare innan vi tar emot dig på mottagningen.

Ditt besök hos oss

När du kommer till oss stabiliserar vi läget med långtidsverkande läkemedel som långsamt trappas ned. Vi ger dig även stöd i att lära dig acceptera och hantera dina känslor samt träna på att göra det du måste eller vill göra utan bruk av beroendeläkemedel.

Före besöket

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Om du behöver tolk, meddela oss i god tid innan ditt besök så bokar vi det åt dig.

Före ditt första besök ska du fylla i ett frågeformulär som vi antingen skickar hem till dig eller som du kan hämta på mottagningen. Efter att vi fått in de ifyllda formulären får du din första tid hos din kontaktperson på mottagningen.

Under

Under ditt första besök gör din kontaktperson en kartläggning utifrån din situation och dina tankar kring den hjälp du behöver. Du får ta prover och eventuellt fylla i ytterligare frågeformulär. Vi ser gärna att du vid detta besök har med dig en närstående som vid behov kan vara ett extra stöd under din behandling.

Anmäl ditt besök i receptionen.

Besöket tar 30-60 minuter.

Efter besöket

Efter cirka en vecka, när provsvaren kommit, får du träffa din blivande läkare för att upprätta en individuell vårdplan. Ofta börjar din behandling på mottagningen efter ditt första besök men i vissa fall kan du behöva bli inlagd några dagar för att vården skall vara säker. Det sker i så fall bara några dagar efter ditt första besök hos oss.

Du kan kontakta oss via våra e-tjänster eller på telefon om du har frågor eller behöver boka om ett besök.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.