Visuell identitet
Logotyp
Logotypen är Skånes universitetssjukhus främsta kommunikativa kännetecken. När den används konsekvent blir det lätt för mottagarna att snabbt förstå att informationen handlar om Skånes universitetssjukhus.
(Bilder på vår logotyp i fullfärg, svartgrå och vit (negativ). Se även bildtext i vår manual.)
Så används logotypen
Som regel ska Skånes universitetssjukhus logotyp alltid användas i fullfärg. Den grå eller vita (negativa) varianten används endast i undantagsfall. Logotypen får aldrig förvrängas genom att den exempelvis avstavas, förändras eller ha en annan färg än de som anges i varumärkesmanualen.
Anpassad logotyp
I vissa kanaler finns behov av att anpassa logotypen. Det gäller främst våra sociala medier och när vi ska synas tillsammans med andra varumärken, till exempel i samarbeten (Läs mer här XX – länk till samarbetstexten).
(Bild på vår anpassade logotyp samt exempel med Lunds universitet. Se även bildtext i vår manual.)
Placering
Logotypens friyta ska alltid vara minst lika med höjden på S nertill och på sidorna. Upptill ska den vara minst halva höjden av S. Friytan är minska avståndet till annan grafik, text eller bild. Ju mer friyta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.
Logotypen har en minsta storlek som aldrig får underskridas i tryck. bredden ska då vara minst XX millimeter.
(Bilder på friytan – se vår manual.)
Det ska alltid vara tydligt att Skånes universitetssjukhus är avsändare av kommunikationen och därför är det viktigt att ytan för avsändaren inte ändras. Däremot behöver logotypen inte användas på samtliga sidor i till exempel en broschyr utan endast på de platser där man presenterar avsändare, som förstasidan.
(Länkar till våra loggor??)
Färg
Som offentlig myndighet ska vi följa lagen om tillgänglighet och kontrastverkan. Därför har vi en färgpalett som består av fyra färgpar. Tre färgpar används regiongemensamt och det fjärde färgparet används enbart av Skånes universitetssjukhus.
(Bild på alla färger med färgkoder – se vår manual sid 19)
Färgpar
Region Skånes färgpalett består av tre färgpar: Must, Mylla och Strand.
Must och Mylla består av Region Skånes koncernfärger Skåneröd och Skånegul tillsammans med en kompletterande kontrastfärg. Färgparet Strand är Region Skånes kommunikationsfärg och ska alltid användas som utgångsläge i det regionala kommunikativa arbetet som i exempelvis patientkommunikation.
Skånes universitetssjukhus färgpalett består av färgparet Djup, som ska användas i all kommunikation som är specifik för, och där Skånes universitetssjukhus är avsändare.
Utöver de fyra färgparen finns även basfärgerna svart och vit i färgpaletten.
(Bilder på de fyra färgparen – se vår manual sid 17)
Så används färgparen
Färgparen är en viktig del i målet att skapa en tillgänglig och sammanhållen kommunikation. Korrekt användning av färgparen säkerställer en tydlig och sammanhållen visuell kommunikation.
- Färgparen ska behållas intakta
För att färgparen ska fungera på bästa sätt är det viktigt att de inte separeras och blandas. Färgparen är framtagna för att hålla rätt nivå av tillgänglighet och kontrast. - Använd ett färgpar
Den sammanhållna kommunikationen blir lidande om färgparen slås samman i samma bild. Välj alltid ett färgpar att arbeta med. - Inga toningar
Färgparen ska hållas rena för att säkerställa att innehållet uppfyller kraven för tillgänglighet. Det innebär att gradienter och toningar av färgerna inte är tillåtna.
(Bilder som tillhör varje punkt – se vår manual)
(Samt visuellt formspråk i presentationer… sid 21 + tipsen på sid 22)
Typografi
Typografin är en del av vår identitet. Det är viktigt att vi använder den konsekvent för att vara en tydlig avsändare. Vi använder samma typografi som övriga Region Skåne.
Typografi - Region Skåne (skane.se)
Bild och film
Med bild och film förstärks budskap, både i digitala och tryckta kanaler. Olika uttryck fyller olika syften. Därför är det viktigt att på förhand tänka igenom hur budskapet förmedlas bäst. Bild och film ska förmedla Skånes universitetssjukhus värderingar och position som kunskapsnav.
Bildsättning
Med bilder kan Skånes universitetssjukhus förmedla en tydligare känsla av varumärket än vad som är möjligt med bara ord.
Bildvalen ska:
- Spegla Skånes mångfald, både vad gäller miljöer och människor.
- Understryka Skånes universitetssjukhus position som kunskapsnav genom mänsklig närvaro.
- Vara normkritiska och förmedla att Skånes universitetssjukhus är inkluderande och undviker normer som diskriminerar och exkluderar.
- Spegla värderingarna och visar alla åldrar, kroppstyper, etniska bakgrunder, familjebildningar och med eller utan funktionsnedsättning.
Så stödjer värderingarna Skånes universitetssjukhus bildval:
- Välkomnande: bilden fokuserar på mänsklig närvaro.
- Drivande: bilden skildrar aktiva människor och fokuserar på det viktiga, till exempel genom komposition eller skärpedjup.
- Omtanke: bilden förmedlar genom nära beskärningar av händer eller med ansiktsuttryck att Skånes universitetssjukhus vill andra väl, tar ansvar och vägleder.
- Respekt: Skånes universitetssjukhus är trovärdiga genom att avbilda det vardagliga, äkta och naturliga i rätt miljö eller sammanhang. Bilder är bara arrangerade eller manipulerade om det finns ett uttalat syfte.
Grafik
Grafik används för att förenkla budskap och hålla samman det visuella uttrycket. I sociala medier används olika grafiska element, och det finns en särskild manual med färgställning för grafer och diagram.
(länk)
Ikoner
Ikoner är ett universellt språk som kompletterar det skrivna ordet och guidar mottagaren rätt eller förstärker ett budskap. Inom Region Skåne används Remix Icons ikonbibliotek.
( Behövs detta? - Medarbetare kan även använda ikonerna i Microsofts ikonbibliotek som finns Region Skånes Office365-program. Observera att det enbart är tillåtet att använda Microsofts ikoner och inte deras utbud av bilder, skalgubbar, dekaler, illustrationer eller tecknade personer.)
Diagram och grafer
Med infografik blir komplex kommunikation mer överskådlig. Blanda inte färgpar utan använd mönster för att särskilja olika element i informationsgrafik. Det är viktigt att färgen kontrasterar tillräckligt för att uppnå godkänd tillgänglighet.
(Bild sid 21. Mallar för diagram och grafer??)
Grafiska element
(Saknas text)