Varumärkesstrategi

Att bygga ett starkt varumärke är ett långsiktigt och konsekvent arbete över tid. Alla som arbetar i eller på uppdrag av Skånes universitetssjukhus bidrar till varumärket Skånes universitetssjukhus. Allt vi gör, säger, skriver och det engagemang och bemötande vi ger, påverkar varumärket. Ett varumärke är mer än logotypen, namnet och de kommunikationsprodukter som tas fram.

Varumärkesplattform

Varumärkesplattformen definierar varumärket Skånes universitetssjukhus och beskriver hur vi vill uppfattas. Att bygga ett starkt varumärke är ett långsiktigt och konsekvent arbete där varumärkesplattformen kan liknas vid den strategiska ritningen för identiteten. Varumärkesplattformen hjälper oss att ta dagliga beslut om vad och hur vi ska göra för att utveckla Skånes universitetssjukhus och i förlängningen nå våra mål. Den beskriver de grundpelare som medarbetarna tillsammans bygger varumärket på. 

(nedan kan göras grafiskt roligare med till exempel ikoner, markeringar eller annat)

Vår position – vad vi står för

Skånes universitetssjukhus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden, på regional, nationell och internationell nivå. Genom att erbjuda en högklassig miljö där forskning, utbildning och vård möts, skapar vi optimala förutsättningar för en kunskapsbaserad hälso- och sjukvård i världsklass, tillsammans med patienter och deras närstående.  

Vår personlighet – om Skånes universitetssjukhus var en person

Pålitligt, omtänksamt, kompetent och drivande (lägga till kort beskrivning av varje?) 

Vår vision – dit vi strävar

Bästa möjliga hälsa i livets alla skeden

Vår verksamhetsidé – varför vi finns

Att vara ett kunskapsnav som driver och utvecklar universitetssjukvård tillsammans med patienter och närstående

Våra övergripande mål

  • Medicinska resultat av högsta kvalitet
  • Rätt vård i rätt tid
  • Framstående forskning, utbildning, utveckling och innovation
  • Nöjda patienter och närstående samt allmänhetens förtroende

Våra värderingar – vårt sätt att vara

Välkomnande, drivande med omtanke och respekt är våra värderingar

Garant

Region Skåne är modervarumärket, och står som garant till dottervarumärket Skånes universitetssjukhus genom att förstärka och understödja Skånes universitetssjukhus erbjudande

Funktionella fördelar

(återkommer om detta ska vara med)

Emotionella fördelar

(återkommer om detta ska vara med)

 

Varumärkesposition

Att positionera ett varumärke handlar om att forma, definiera och skapa tydlighet, enhetlighet och konsekvens. Det är viktigt att det framgår en tydlig bild av vad man kan förvänta sig av Skånes universitetssjukhus. Genom att konsekvent utgå från varumärkespositionen i all kommunikation, i ton, stil och budskap, stärks och tydliggörs varumärket.

Skånes universitetssjukhus position

Ett tydligt varumärke är ett starkt varumärke, det är grundprincipen i allt varumärkesbyggande. Att lyfta fram vad som är unikt är ett viktigt första steg i arbetet med att förtydliga varumärket Skånes universitetssjukhus. Ett andra steg är hur detta unika uttrycks, att inte bara lyfta fram de funktionella egenskaperna utan också skapa känslor. 

Skånes universitetssjukhus varumärkesposition är att vara ett ”kunskapsnav”.

Att alltid utgå ifrån positionen skapar en tydlig röst som gör det lättare att känna igen när Skånes universitetssjukhus är avsändare. Det är en förutsättning för att kunna bygga lojalitet och stabila relationer med patienter, invånare, forskare och studenter. Positionen kunskapsnav är grundbulten för det kontinuerliga arbetet med att utveckla och stärka varumärket Skånes universitetssjukhus.

Hur positionen togs fram

Skånes universitetssjukhus har tillsammans med Region Skåne använt den globala modellen NeedScope för att hitta rätt varumärkesposition. Modellen fokuserar på att förstå och möta andras förväntningar utifrån de två huvudkomponenterna behov (needs) och erbjudande (scope).

Förenklat kan man säga att modellen hjälper till att definiera ett varumärkes position genom att förmänskliga det utifrån sex olik arketypers personlighet. Ett starkt varumärke utgår från sin arketyp i allt det gör.

(Länk till mer om NeedScope?)

Varumärkeshierarki

Varumärkeshierarkin ger struktur och klarhet kring varumärkena inom Region Skåne och hur de förhåller sig till varandra. Utgångspunkten för all kommunikation från Region Skåne är att den i första hand ska utgå från modervarumärket Region Skåne.

Varumärkeshierarki - Region Skåne  (skane.se)

Varumärkessamarbeten

Det finns olika riktlinjer i samarbeten med leverantörer, konsulter och privata vårdgivare. Externa aktörer och Skånes universitetssjukhus medarbetare ska förhålla sig till dessa riktlinjer.

(Skriv in exempel på sponsring mm. Sid 28-30 i vår manual.)

Riktlinjer för leverantörer, konsulter och privata vårdgivare - Region Skåne (skane.se)

 

 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.