Ny patientenkät ska förbättra koloskopiupplevelsen i vården

Annica Rosvall har undersökt hur patienter upplever koloskopi, både före under och efter behandlingen. Hennes forskning har resulterat i en patientenkät.
Koloskopi är en viktig metod för att upptäcka tjock- och ändtarmscancer – men hur undersökningen faktiskt upplevs av patienterna har varit svårt att fånga på ett tillförlitligt sätt. Nu har forskare vid Skånes universitetssjukhus och Malmö universitet, tillsammans med patienter, utvecklat en enkät som fångar hela patientresan: från oro inför undersökningen till bemötandet efteråt. Enkäten är redo att användas i vårdens kvalitetsarbete.

– Många patienter känner stark oro inför koloskopi. Det handlar om kroppslig utsatthet och oro inför vad undersökningen ska visa. Samtidigt beskriver flera hur ett bra bemötande från vårdpersonalen kan förändra hela upplevelsen till det bättre, säger Annica Rosvall, sjuksköterska på Endoskopimottagning Malmö på Skånes universitetssjukhus och universitetsadjunkt vid Malmö universitet.

Annica Rosvall har nyligen disputerat med en avhandling där fokus har varit att lyfta fram patienternas perspektiv av att genomgå en koloskopiundersökning. De fyra olika studierna i avhandlingen, med totalt runt 400 deltagare, visar att upplevelsen av koloskopi inte är enhetlig. För vissa är undersökningen hanterbar. Men för andra är den djupt obehaglig, både fysiskt och känslomässigt. I intervjuer med patienter återkommer teman som sårbarhet, lättnad, bristande information och behovet av trygghet. 

– Som sjuksköterska slog det mig att patienter ofta sa ”ni har varit så snälla” efter en koloskopi. Jag började fundera över vad det egentligen betyder – och insåg att det finns ett glapp mellan hur vården mäter kvalitet och hur patienterna faktiskt upplever den. Det blev starten på min forskning, säger Annica Rosvall.

Skapat enkät tillsammans med patienter

Som en del av avhandlingen har Annica Rosvall skapat en enkät för att fånga patienternas upplevelse på ett systematiskt och vetenskapligt tillvägagångssätt. I utvecklingsarbetet genomfördes intervjuer i flera omgångar, där patienter inte bara besvarade frågorna, utan också gav återkoppling på hur de tolkade dem. 

– Tidigare enkäter har ofta utformats utan att patienterna själva fått vara med. Det ville jag ändra på. Därför har jag arbetat tillsammans med patienter i varje steg – från intervjuer till test av frågorna, säger Annica Rosvall.

Många vill berätta

Resultatet blev enkäten PECS (Patient Experience Colonoscopy Scale), med 30 frågor som speglar patienternas upplevelser före, under och efter en koloskopiundersökning. Studien visar också att patienterna är mycket villiga att dela med sig av sina erfarenheter – svarsfrekvensen låg på hela 82 procent.

Enkäten är nu färdig att användas i vårdens kvalitetsarbete. Tanken är att den ska kunna bidra till en mer synliggöra patienternas perspektiv mer, där vårdpersonal får konkreta insikter om hur undersökningen upplevs, och vad som kan förbättras kring information, bemötande och stöd.

– Det finns inget standardförlopp för hur koloskopi upplevs. En positiv patientupplevelse är kopplad till god vårdkvalitet och det är därför viktigt att sjukvården inhämtar kunskap om hur patienterna upplevde koloskopin, säger Annica Rosvall. 

Kan användas brett

Annica Rosvall hoppas att enkäten ska kunna införas i SveReKKS, det svenska kvalitetsregistret för koloskopi, för att på sikt användas brett inom svensk sjukvård. 

– Nästa steg är att ta enkäten till faktiska mottagningar och se hur de bäst kan arbeta med den.  

Länk till avhandling: Annica Rosvall (0000-0003-1213-5618) - ORCID