Klockan 9-12:
Specifika matematiksvårigheter i ljuset av tillitsfulla lärar- och elevrelationer med Ann-Louise Ljungblad
Föreläsningen ger en övergripande bild av likheter och skillnader mellan allmänna och specifika matematiksvårigheter tillsammans med konkreta beskrivningar av hur specifika matematiksvårigheter kan ta sig uttryck i praktiken. Dessutom presenteras resultat från relationell pedagogik som utforskat lärar- och elevrelationer i matematikundervisningen. Föreläsningen visar hur lärares relationsarbete är viktigt i undervisningsmiljöer som elever själva beskriver som framgångsrika.
- Hur framträder specifika matematiksvårigheter i undervisningen?
- Matteverktyg i undervisningen – hur kan man använda dessa i praktiken
- Vad säger forskningen om lärar- och elevrelationers betydelse?
- Hur kan lärare skapa tillitsfulla och respektfulla relationer i undervisningen?
- Hur kan en pedagogisk taktfullhet förstås i mötet med alla elever?
Om Ann-Louise Ljungblad
Ann-Louise är docent vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap vid Malmö universitet. Ann-Louises forskningsområden är relationell pedagogik, matematiksvårigheter, inkluderande undervisning och barns rättigheter. Hon disputerade med avhandlingen "Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen".
Klockan 13-16:
Kan det vara dyskalkyli? Från frågeställning till åtgärd med Kerstin Hill Svensson
Många elever har dyskalkyli utan att vi upptäcker dem. Föreläsningen kommer att ge oss exempel från observation till utredning. Här lyfts också konkreta, lämpliga och möjliga åtgärder för elevens vidare lärande från en logoped på pedagogernas planhalva.
- Vanliga tecken på dyskalkyli – vad ska jag leta efter?
- Räknesvårigheter och andra diagnoser – samförekomst och kännetecken.
- Konsekvenser för den pedagogiska undervisningen – från frustration till åtgärd.
- Träna och kompensera – när gör vi vad?
- Hur kan bedömning ske och på vilket sätt kan Undantagsbestämmelsen användas vid betygsättning.
Om Kerstin Hill Svensson
Kerstin är logoped och arbetar på Logopedbyrån Hill AB. Kerstin har en lång erfarenhet inom områdena dyslexi, språkstörning och dyskalkyli som utredande och rådgivande logoped och som kursansvarig vid Uppsala universitet.