Dyskalkyli och matematikförståelse - kännetecken och strategier

Du får kunskap om vanliga tecken på dyskalkyli och vad som skiljer sig mellan allmänna och specifika matematiksvårigheter. Dessutom lyfts hur viktigt det är att jobba med relationsarbetet i undervisningsmiljön.
Målgrupp:
Personal
Arrangör:
Skånes kompetenscentrum för elever m dyslexi och dyskalkyli
Start:
2024-10-02
Slut:
2024-10-02
E-post:
kompetenscentrum.dyslexi@skane.se
Telefonnummer:
046-77 09 30
Tid:
09:00 - 16:00
Sista anmälningsdag:
2024-09-25
Kostnad:
1000 kronor exklusive moms.
Plats:
Skånes universitetssjukhus i Lund, aulan
Besöksadress:
Entrégatan 7
Ort:
Lund
Hitta hit

Skånes kompetenscentrum för elever med dyslexi och dyskalkyli (SKED) arrangerar en inspirerande föreläsningsdag om dyskalkyli med Ann-Louise Ljungblad och Kerstin Hill Svensson. Förläsningarna riktar sig främst till pedagoger men vi välkomnar även andra yrkesgrupper inom elevhälsan som vill lära sig mer eller fördjupa sina kunskaper om dyskalkyli. 

Detta kommer att bli en dag full av insikter och möjligheter, oavsett om du är nybörjare på dyskalkyli eller redan erfaren.

Program

Klockan 9-12:
Specifika matematiksvårigheter i ljuset av tillitsfulla lärar- och elevrelationer med Ann-Louise Ljungblad

Föreläsningen ger en övergripande bild av likheter och skillnader mellan allmänna och specifika matematiksvårigheter tillsammans med konkreta beskrivningar av hur specifika matematiksvårigheter kan ta sig uttryck i praktiken. Dessutom presenteras resultat från relationell pedagogik som utforskat lärar- och elevrelationer i matematikundervisningen. Föreläsningen visar hur lärares relationsarbete är viktigt i undervisningsmiljöer som elever själva beskriver som framgångsrika.

  • Hur framträder specifika matematiksvårigheter i undervisningen?
  • Matteverktyg i undervisningen – hur kan man använda dessa i praktiken
  • Vad säger forskningen om lärar- och elevrelationers betydelse?
  • Hur kan lärare skapa tillitsfulla och respektfulla relationer i undervisningen?
  • Hur kan en pedagogisk taktfullhet förstås i mötet med alla elever?

Om Ann-Louise Ljungblad

Ann-Louise är docent vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap vid Malmö universitet. Ann-Louises forskningsområden är relationell pedagogik, matematiksvårigheter, inkluderande undervisning och barns rättigheter. Hon disputerade med avhandlingen "Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen".

Klockan 13-16:
Kan det vara dyskalkyli? Från frågeställning till åtgärd med Kerstin Hill Svensson

Många elever har dyskalkyli utan att vi upptäcker dem. Föreläsningen kommer att ge oss exempel från observation till utredning. Här lyfts också konkreta, lämpliga och möjliga åtgärder för elevens vidare lärande från en logoped på pedagogernas planhalva.

  • Vanliga tecken på dyskalkyli – vad ska jag leta efter?
  • Räknesvårigheter och andra diagnoser – samförekomst och kännetecken.
  • Konsekvenser för den pedagogiska undervisningen – från frustration till åtgärd.
  • Träna och kompensera – när gör vi vad?
  • Hur kan bedömning ske och på vilket sätt kan Undantagsbestämmelsen användas vid betygsättning.

Om Kerstin Hill Svensson

Kerstin är logoped och arbetar på Logopedbyrån Hill AB. Kerstin har en lång erfarenhet inom områdena dyslexi, språkstörning och dyskalkyli som utredande och rådgivande logoped och som kursansvarig vid Uppsala universitet.

Anmälan

Anmäl dig genom att fylla i och skicka in anmälningsformuläret. Sista anmälningsdag är 25 september. Din anmälan är bindande. 

Bekräftelse på din anmälan

När du har anmält dig får du en bekräftelse. Har du inte fått bekräftelse på din anmälan inom en vecka eller har frågor? Hör av dig antingen via e-post till kompetenscentrum.dyslexi@skane.se eller ring 046-77 09 30.

Anmälan

Den här funktionen kräver att din webbläsare tillåter nödvändiga cookies. Ändra inställningar i din webbläsare och försök igen, eller prova en annan webbläsare.

Fika (obligatorisk)


När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.