09.00-12.00: Att möta elever med språkstörning i matematikundervisningen
Hur kan vi bättre stötta elever med språkstörning, dyslexi och dyskalkyli i ett av skolans mest språkintensiva ämnen? Logoped Anna Strömberg och specialpedagog Sofia Nyman från Specialpedagogiska skolmyndighetens Resurscenter för tal och språk delar med sig av sin expertis och konkreta verktyg för en mer anpassad matematikundervisning.
Under föreläsningen får du:
- En introduktion till diagnoserna språkstörning, dyslexi och dyskalkyli, samt hur de ofta samvarierar.
- Insikter om vilka utmaningar språkkraven i ämnet matematik kan innebära.
- Förståelse för vad som kan vara särskilt problematiskt för elever med språkliga utmaningar.
- Strategier för att anpassa undervisningen och arbeta språkutvecklande.
- Konkreta elevexempel som belyser hur anpassningar kan se ut i praktiken.
13.00-14.15: Att skapa tillgänglighet och delaktighet i matematikundervisningen på gymnasiet
Hur kan en stark dialogkultur och förtroendefulla relationer stärka elevernas delaktighet och framgång i matematik? Drottning Blanka, en skola som sätter relationer och kommunikation i fokus berättar om sitt arbetssätt för att skapa en tillgänglig och inkluderande matematikundervisning.
Under föreläsningen berättar matematiklärare Henrik Andersson, specialpedagog Jenny af Klinteberg och rektor Marie Roslund om:
- Skolans dialogkultur och hur den främjar lärande och inkludering.
- Vikten av professionella och förtroendefulla relationer i arbetet mot språklig sårbarhet.
- Samarbete mellan matematiklärare och specialpedagog för att stötta elever med olika behov.
- Formativ matematikundervisning med fokus på delaktighet och inkludering.
- Inspirerande elevexempel – en elevs resa från utmaningar till att bygga akademiskt självförtroende.
14.45-15.45: Stadieövergripande projekt för elever i matematisk sårbarhet
Hur kan ett stadieövergripande arbete skapa långsiktigt stöd för elever i matematisk sårbarhet? Ta del av konkreta lösningar och reflektioner från ett projekt som visar hur samarbete och helhetsperspektiv kan göra skillnad för elever i behov av stöd.
Speciallärarna Jeanette Göransson, Jonas Franzén och Markus Hedin från Svalövs kommun delar insikter från sitt SiS-projekt, där de arbetar med en avgränsad grupp elever för att förstå och möta deras specifika behov.
Projektet bygger på tre centrala pelare:
- Språkets roll i matematik.
- Elevers attityd till ämnet.
- Struktur och stöd i undervisningen.
Under föreläsningen får du även ta del av:
- Hur elevers attityder påverkar deras matematiska utveckling.
- Identifierade språkliga utmaningar i matematikämnet.
- Stödstrukturer och material som stärker elevers lärande.