Varför kan det bli svårt med läsning och skrivning?
SKED berättar om dyslexins bakomliggande faktorer och vad som kan vara tidiga tecken på dyslexi.
Språkutvecklande och främjande insatser – så här arbetar vi i Staffanstorps kommun
Rektorerna i Staffanstorp har beslutat att Före Bornholmsmodellen och Bornholmsmodellen ska användas i den kommunala verksamheten. Utöver detta har de flera olika språkutvecklande insatser i förskola och skola. Margareta Molin och hennes kollegor berättar om kommunens övergripande plan för att tidigt upptäcka och minimera antalet elever med läs- och skrivsvårigheter och att sätta in stödinsatser på ett tidigt stadium. De använder Legilexi som en rutin i sitt arbete för att upptäcka elever i behov av stöd.
Tidig upptäckt och åtgärd – så här arbetar vi i Lunds kommun
För två år sedan inledde Lunds kommun sitt utvecklingsarbete inom språk-, läs- och skrivundervisning. Satsningen, som kallas ”Språka Lund”, leds av språk-, läs- och skrivutvecklarna Ingrid Thulin Olander och Marie Åkerlund. Språka Lund har bland annat lett till att alla kommunens skolor använder testverktyget LegiLexi. Idag får vi veta mer om hur kommunens arbete har gått och vilka resultat de har uppnått.
Tidig upptäckt och åtgärd – så här arbetar vi i Landskrona kommun
För att tidigt identifiera elever med läs- och skrivsvårigheter och sätta in rätt insatser har de i Landskrona kommun, de senaste tre åren, valt att använda Lexplore som kartläggningsverktyg. Eija Viitasaari, specialpedagog på Skoldatateket i Landskrona, kommer att belysa varför Lexplore valdes, hur processen går till och vilka resultat det har lett till.
Erfarenhetsutbyte mellan deltagarna.