Tidig upptäckt genom Respons to Intervention
Genom att använda RTI (Response to Intervention) och noggrant analysera elevernas utveckling i matematik ökar vi chansen att tidigt upptäcka matematiksvårigheter och dyskalkyli. I dagens föreläsning lyfter vi fram forskning som identifierar faktorer som kan indikera eller förutspå matematiksvårigheter. Genom att fokusera på dessa indikatorer och anpassa insatserna efter elevernas individuella behov, ökar vi möjligheten att ge rätt stöd i rätt tid och förhindra att problemen förvärras längre fram i skolgången.
Jessica Borglund och Heléne Slivka, rådgivare SPSM
Implementering och utvärdering av en intensiv matematikintervention i åk 2
I TIMA-projektet implementerades ett specialpedagogiskt undervisningsprogram i matematik för elever i risk att utveckla matematiksvårigheter. Undervisningen med fokus på stärkt taluppfattning visade en gynnsam effekt på aritmetikkunskaper och problemlösning.
Hanna Lindström-Sandahl, universitetsadjunkt, Linköpings universitet.
Med fokus på analys och insatser ur ett relationellt perspektiv
Genom att följa och analysera bedömningsstöd i både matematik och svenska och svenska som andraspråk redan från förskoleklass får vi en fördjupad förståelse för elevernas kunskapsutveckling och behov. Med ett relationellt perspektiv ändrar vi insatserna på olika nivåer och möjliggör en tidig upptäckt av specifika räknesvårigheter.
Catarina Olsson, specialpedagog, Svenshögskolan och Elena Henriksson, specialpedagog, Tågarpskolan, Burlövs kommun.
Kartläggning och insatser med Numicon
Med kartläggning och analys upptäcker vi elever i matematiksvårigheter direkt när vi tar emot dem i årskurs 4. Därefter kan vi ge relevanta insatser, med Numicon som en betydelsefull del.
Camilla Mathiasson, specialpedagog, Internationella Engelska skolan, Lund.