Explicit undervisning – vid matematiksvårigheter och dyskalkyli

Ge dina elever med matematiksvårigheter de bästa förutsättningarna att lyckas. Under en inspirerande heldag får du ta del av forskning, konkreta metoder och erfarenheter från klassrummet – allt för att göra din matematikundervisning mer tydlig, strukturerad och tillgänglig för alla.
Målgrupp:
Personal
Arrangör:
Skånes kompetenscentrum för elever m dyslexi och dyskalkyli
Start:
2025-10-23
Slut:
2025-10-23
E-post:
kompetenscentrum.dyslexi@skane.se
Telefonnummer:
046-77 09 30
Tid:
09:00 - 15:00
Sista anmälningsdag:
2025-10-20
Kostnad:
800 kronor exklusive moms
Ort:
Distansutbildning

Skånes kompetenscentrum för elever med dyslexi och dyskalkyli, SKED, bjuder in undervisande lärare i grund- och gymnasieskolan samt annan berörd personal till en heldag om explicit undervisning i matematik.

Under dagen får du lära dig hur tydliga och strukturerade instruktioner kan göra stor skillnad för elever som har svårt med matematik. Genom konkreta exempel och praktiska metoder får du verktyg för att stödja elevernas lärande, öka deras självständighet och skapa en mer inkluderande undervisningsmiljö.

Det här får du med dig:

  • Ökad förståelse för vad dyskalkyli är och hur det kan påverka elevernas matematiklärande.
  • Praktiska metoder för explicit undervisning som kan användas i helklass, smågrupper eller individuellt.
  • Hur metakognitiva strategier kan integreras i undervisningen för att stärka elevernas förståelse och självreglering.
  • Inspiration från undervisningsmodellen MaTIS – med tydlighet, individualisering och struktur.
  • Exempel på tillgänglig undervisning i matematik, med anpassningar och extra resurser för elever med särskilda behov.

Distansföreläsning

Föreläsningen kommer att hållas på distans via Teams. Du som har anmält dig får en länk skickad till dig senast dagen före föreläsningen. Länken skickas till den mejladress du anger i anmälan.

Program

Svårigheter i ämnet matematik – kan det vara dyskalkyli?

Johanna Pansner, legitimerad logoped på SKED.

Explicita undervisningsmetoder vid matematiksvårigheter och dyskalkyli

I denna del går Jessica och Heléne från SPSM igenom aktuell forskning kring explicita instruktioner i undervisningen av elever med matematiksvårigheter.

Fokus ligger på hur den explicita undervisningen kan utformas så att interaktionen mellan lärare och elev står i centrum – där läraren modellerar, förklarar och leder eleven steg för steg. Föreläsningen innehåller exempel på hur explicit undervisning kan användas både i helklass och i mindre grupper eller enskilt, med konkreta exempel på hur detta kan se ut i praktiken. Slutligen lyfts också hur metakognitiva strategier kan integreras i den explicita undervisningen för att stärka elevernas förståelse och självreglering.

Jessica Borglund och Heléne Slivka, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.

MaTIS, en Matematikundervisning med Tydlighet, Individualisering och Struktur

Hur skapar man en framgångsrik matematikundervisning för alla elever? Denna frågeställning ligger till grund för undervisningsmodellen MaTIS, en matematikundervisning med Tydlighet, Individualisering och Struktur. Modellen utarbetades av speciallärarna Lotta S Karlsson och Sofia Lilja på Nyhemsskolan i Katrineholm från år 2019. Modellens forskningsgrunder är RTI (Response To Intervention) och explicit undervisning. Lotta och Sofia berättar om bakgrunden till undervisningsmodellen, undervisningens upplägg och vilket resultat arbetet har gett.

Lotta S Karlsson och Sofia Lilja, Nyhemsskolan i Katrineholm.

Tillgänglig undervisning i matematikundervisningen

Ingela och Charlotta , matematiklärare på Spyken i Lund, kommer prata om hur de jobbar med tillgänglig undervisning på både B- och C-spåret i matematik. De kommer prata om hur matematikundervisningen på Spyken ser ut och vilka extra resurser som finns för elever med särskilda behov och anpassningar.

Ingela Nilsson och Charlotta Pihlemark, matematiklärare, gymnasieskolan Spyken i Lund.

Anmälan

Anmäl dig senast 20 oktober genom att fylla i och skicka in anmälningsformuläret. Din anmälan är bindande.

Har du inte fått bekräftelse på din anmälan inom en vecka, hör av dig antingen via e-post, kompetenscentrum.dyslexi@skane.se, eller ring 046-77 09 30.

Har du frågor kontakta SKED på telefon 046–77 09 30.

Anmälan

 

Den här funktionen kräver att din webbläsare tillåter nödvändiga cookies. Ändra inställningar i din webbläsare och försök igen, eller prova en annan webbläsare.

När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.