För att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig använder vi nödvändiga kakor. Vi använder också kakor för webbanalys för att förbättra webbplatsen.
Läs mer eller ändra ditt val på sidan om kakor: Om kakor på webbplatsen
Det finns appar som kan hjälpa dig att hålla koll på tid och planering, stöd vid kommunikation, och minnesstöd.
På 1177.se kan du till exempel boka tid eller kontakta vården. För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja+.
Du som är ungdom kan logga in från och med du fyller 13 år. Om du är vårdnadshavare kan du göra ärenden åt ditt barn fram till ditt barn fyller 13 år.
På 1177 finns e-tjänster för vård. Du kan se vilka tider du har bokade på olika mottagningar. Det går bland annat att boka nya tider eller av- och omboka tider som inte passar. Du kan förnya recept och skicka meddelanden till din behandlare.
Du kan också läsa din journal. På habiliteringen arbetar vi för att du alltid ska kunna läsa din senaste planering och veta vad vi har bestämt.
Du som är ungdom kan från och med du fyller 13 år göra ärenden via 1177. Du kan läsa din journal digitalt efter att du har fyllt 16 år. Du som är vårdnadshavare kan läsa journal och göra ärende åt ditt barn tills hen fyller 13 år. Efter det behöver barnet en egen inloggning för att kunna göra ärenden.
I undantagsfall finns det möjlighet att få förlängd åtkomst till ditt barns digitala journal på 1177 när barnet är mellan 13 till 15 år. Det behöver finnas särskilda skäl. Du gör en ansökan tillsammans med barnet och vårdpersonalen.
Tänk på att en ansökan gäller bara för en specifik mottagning. Du behöver därför ansöka för varje mottagning som ditt barn har besökt för att få tillgång till alla delar av journalen. Förlängd åtkomst av journalen gäller enbart journalen. Du kan inte göra vårdärenden som att till exempel förnya recept och avboka tider.
Gör ditt barns vårdärenden via nätet, 1177.se
Fullmakt betyder rätten att företräda någon annan. Det ger någon rätt att hjälpa dig och agera i ditt ställe. Det finns olika sorters fullmakter beroende på vad du behöver hjälp med, som att prata med myndigheter eller hantera pengar.
Fullmakter, Nationellt kompetenscentrum anhöriga, anhoriga.se
En god man kan vara till hjälp om du har svårt att ta hand om din ekonomi eller ta vara på dina rättigheter på egen hand. Det är frivilligt att ha en god man som stöd.
Det finns tre områden där en god man kan hjälpa dig, beroende på vad du behöver:
Om du behöver en god man så är det tingsrätten som beslutar om det. För att få en god man måste du ha ett tydligt behov. Du ansöker om det hos överförmyndarnämnden i din kommun eller direkt till tingsrätten. Läs på din kommuns webbplats om vad som gäller där du bor. Du behöver ett läkarintyg och ett personbevis.
Personbeviset för god man beställer du genom att ringa Skatteverket på 0771-567 567. Berätta att du behöver personbevis för att söka god man. Du kan även beställa personbevis via Skatteverkets webbplats. Du loggar in med bankID och väljer familjebevis.
Beställ personbevis, skatteverket.se
Läkarintyget beskriver vad du behöver hjälp och stöd med av en god man. Det gäller områdena:
Du behöver berätta för din läkare vilka områden du behöver hjälp med av en god man. Då stämmer läkarens intyg överens med din ansökan.
För att få intyget kontaktar du i första hand din vårdcentral. Har du redan kontakt med specialistvård kan du i vissa fall kontakta läkare där.
Du som är under 20 år och behöver ett hjälpmedel kan kontakta en förskrivare i Region Skåne. Förskrivare kan till exempel vara arbetsterapeut eller fysioterapeut på habiliteringen.
Du som är 20 år eller äldre och behöver hjälpmedel kan vända dig till din hemkommun. Det finns vissa undantag när det är Region Skåne som har hjälpmedelsansvaret. Det gäller exempelvis hjälpmedel av typen
Om du behöver ett synhjälpmedel vänder du dig till en synmottagning. Det är olika mottagningar för barn och unga respektive vuxna.
Om du behöver ett hörselhjälpmedel vänder du dig vanligtvis till en audionommottagning.
Ett kommunikationspass är ett kommunikationshjälpmedel som kan hjälpa dig att göra dig förstådd i en ny miljö. Det kan vara bra att ha när du besöker vården eller i en situation där du känner dig stressad.
Kommunikationspass - viktigt att veta om mig
Du eller ditt barn kan ansöka om personliga assistans eller assistansersättning om du eller barnet har en stor varaktig funktionsnedsättning och behöver hjälp med grundläggande behov för att få vardagen att fungera. För att kunna söka behöver du eller ditt barn omfattas av LSS, lagen om stöd och service.
Till de grundläggande behoven räknas
Du som har grundläggande behov som understiger 20 timmar per vecka kan göra din ansökan om personlig assistent via kommunens LSS-handläggare.
Om dina grundläggande behov överstiger 20 timmar per vecka kan du göra din ansökan till Försäkringskassan. Du ansöker då om assistansersättning
Ett personligt ombud stöttar dig som har psykisk ohälsa och som behöver hjälp med att ta del av dina rättigheter i samhället. Det är ungefär hälften av Skånes kommuner som erbjuder stöd av personliga ombud.
Ett personligt ombud kan till exempel stötta dig med:
Vårt uppdrag - Personligt Ombud Skåne, po-skane.org
Vad gör ett personligt ombud? - Personligt Ombud Skåne, po-skane.or
g
SIP är en förkortning av samordnad individuell plan. En SIP gör att du och dina närstående kan vara med och planera den hjälp du ska få. En SIP kan underlätta om du har kontakt med flera olika aktörer samtidigt.
SIP passar bra om du har kontakt med hälso- och sjukvården och kommunen, till exempel någon eller flera av dessa:
Samordnad individuell plan - SIP, 1177.se
En SIP, vad innebär det? Riksförbundet Attention förklarar på youtube.com
Stöd vid möten kan du kan använda i kontakter med kollegor på arbetsplatsen, personal i vården, i skolan och inom myndigheter.
Teletal är en kostnadsfri telefontjänst för dig som behöver stöd under ditt telefonsamtal. Samtalet är på svenska med en tolk som stöttar och hjälper dig. Du kan till exempel få stöd med att tolka otydligt tal eller skriva minnesanteckningar.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.