För att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig använder vi nödvändiga kakor. Vi använder också kakor för webbanalys för att förbättra webbplatsen.
Läs mer eller ändra ditt val på sidan om kakor: Om kakor på webbplatsen
Du kan ansöka både muntligt och skriftligt. Det är bra att du gör ansökan skriftligt. Då får du alltid ett skrivet beslut tillbaka.
Fyll i ansökan noggrant och skicka med alla uppgifter som myndigheten ber dig om. Ibland krävs det att du fyller i ansökan digitalt, till exempel på en myndighets webbplats.
Att tänka på när du skriver en ansökan
Om det är svårt att förstå hur du ska fylla i en ansökan till en statlig myndighet kan du få hjälp av statens servicecenter. De har servicekontor på många orter i Sverige. De hjälper till att fylla i blanketter och ansökningar till Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.
Besök servicekontor, statenssc.se
Om du behöver hjälp att fylla i blanketter eller ansökningar till kommunen kontaktar du din hemkommun. Kommunen har skyldighet att stötta med ansökningar och överklagningar.
När du får svar på din ansökan skriftligt är det lättare att förstå vad som har bestämts. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det. Ett muntligt besked kan inte överklagas på samma sätt.
Att få ett skriftligt beslut är bra för att:
LSS säger att personer med vissa diagnoser eller omfattande funktionsnedsättning kan ansöka om stöd. Omfattande betyder att funktionsnedsättningen ska påverka livet mycket. Den ska också finnas kvar hela livet eller under lång tid. Syftet är att du ska kunna leva ett så gott och självständigt liv som möjligt. I rätten till ett gott och självständigt liv ingår till exempel att du ska ha möjlighet att arbeta, studera eller ha någon annan meningsfull sysselsättning. Du ska också kunna vara med i samhällslivet och till exempel kunna ta del av kultur- och fritidsutbud på samma villkor som alla andra.
Du kan få mer information av LSS-handläggaren i din kommun om hur ansökningsprocessen går till. Ofta får du fylla i en blankett som första steg. För att ansöka behöver du underlag som visar att du har en diagnos som till exempel autism, intellektuell funktionsnedsättning eller en annan omfattande funktionsnedsättning.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade - LSS - 1177.se
Lättläst text om LSS- vad är det? Autism.se
Du kan ansöka om olika former av stöd genom Socialtjänstlagen. Detta kallas bistånd. Lagen handlar om kommunens ansvar att hjälpa människor som behöver stöd från samhället. Det är möjligt att ansöka om hjälp för att du ska klara din vardag. Du kan få mer information av socialsekreterare eller handläggaren i din kommun om olika stödinsatser och hur ansökningsprocessen går till.
Om socialtjänsten för barn och unga - Koll på soc, kollpasoc.se
Om din insats enligt LSS inte fungerar som den ska kan du lämna klagomål. Du kan också lämna klagomål på stöd du får socialtjänsten.
I första hand ska du vända dig till den ansvarige för verksamheten och lämna ett klagomål. Det brukar vara en chef. Du kan också vända dig till din handläggare på kommunen.
Du kan också anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Först ska du ha kontaktat de ansvariga för kommunens LSS eller socialförvaltningen
IVO avgör om de anser att det finns skäl för att kontrollera verksamheten (så kallad tillsyn).
Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare. Du kan lämna synpunkter eller klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående.
Mottagningen eller vårdenheten där du har fått vård eller behandling har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter. Så här kan du lämna synpunkter och klagomål direkt till den offentliga vården:
Så här kontaktar du mottagningen eller vårdenheten (1177.se)
Patientnämnden Skåne hjälper patienter och närstående att föra fram klagomål i offentlig hälso-och sjukvård och viss tandvård. Så här kan du lämna synpunkter eller klagomål till Patientnämnden:
Så här kontaktar du Patientnämnden Skåne (1177.se)
Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Först ska du ha kontaktat Patientnämnden eller vårdenheten där du fick vård. De ansvariga ska ha haft tillfälle att svara på dina klagomål innan du kontaktar IVO.
Många myndighetsbeslut går att överklaga, men inte alla. Om ett myndighetsbeslut går att överklaga ska myndigheten meddela beslutet skriftligt. De ska även berätta hur överklagan av beslutet går till.
Om du behöver hjälp med din överklagan så vänd dig till den som är ansvarig för beslutet. Till exempel till din kommun eller till statens servicecenter.
Om det är svårt att förstå hur du ska överklaga till en statlig myndighet kan du få hjälp av statens servicecenter. De har servicekontor på många orter i Sverige. De hjälper till med överklagan av beslut från till exempel Försäkringskassan.
Besök servicekontor, statenssc.se
Om du behöver hjälp att överklaga till kommunen kontaktar du din hemkommun. Kommunen har skyldighet att stötta med ansökningar och överklagningar.
Hur du ansöker och överklagar beslut, guide.funktionsrattsfunktionen.se
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.
Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)
Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)
Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.