Synenheten vuxna Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Södervärn, närmaste tågstation är Triangeln.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi är till för dig som har fyllt 18 år, och som har en synnedsättning eller blindhet.

Här får du råd, stöd, behandling och träning för att underlätta för dig i dina vardagsaktiviteter.

Om du vill ger vi också råd och stöd åt dina närstående.

E-tjänster

Så söker du till oss

Om du har varit här tidigare behöver du ingen remiss och kan ta kontakt med oss direkt.

Om du inte har varit på besök behöver du:

  • vara utredd ögonmedicinskt
  • vara korrigerad med bästa glasögon för långt håll
  • remiss från en ögonläkare

Ditt besök hos oss

Vid ingången finns det en nivåskillnad från markplan. Det går en sluttande uppgång från höger sida med ledstång på båda sidor. Det finns ett trappsteg från vänster sida med ledstång på vänster sida. Entrén ligger under tak. Dörren öppnas utåt till vänster och det finns en armbågskontakt på höger sida av dörren för automatisk dörröppning. En träbänk står till höger om ingången, men den är inte under tak. 

Innanför entrén finns ett litet utrymme med stolar på båda sidor. Därefter kommer ytterligare en dörr före du når väntrummet. Dörren öppnas utåt till vänster. Det finns armbågskontakt för automatisk dörröppning på höger sida, en bit före dörren. Om innerdörren är låst ringer du på dörrklockan som också är på höger sida av dörren. Receptionen finns sedan direkt till höger. 

Ta med högst en närstående

Just nu får bara en närstående, som du behöver som stöd, följa med till ditt besök hos oss. Det är för att minska smittspridningen av coronaviruset. Den som följer med får inte ha några symtom som kan vara covid-19.

Så går besöket till

Före ditt första besök ringer vi oftast beroende på vad som framgår i din remiss. Då får du mer information om oss. Vi ber dig att fundera på hur din syn påverkar dig i dina vardagliga aktiviteter. 

När du är här gör vi en gemensam kartläggning och undersöker ditt behov av rehabilitering eller habilitering. Tillsammans kommer vi överens om vilka mål vi ska uppnå och gör en planering för vad som ska hända.

Alla åtgärder vi gör utgår från vilka behov du har. Det kan innebära individuella åtgärder men även deltagande i våra grupprogram.

Ta med dig legitimation.

Om du behöver alternativ telefoni

Om du vill ringa oss och har en hörselskada, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem så finns det alternativ telefoni som du kan använda. Kontakta den mottagning som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning om du behöver hjälp.

Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Tjänsterna texttelefoni.se, bildtelefoni.net och teletal.se

Behov av tolk

Vi bokar språktolk, dövblindtolk, teckenspråkstolk, skrivtolk eller TSS-tolk när det behövs.

Förhinder

Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid om du har fått förhinder till en bokad tid. Om du har fyllt 18 år får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar senare än 24 timmar före din inbokade tid eller om du inte kommer till ditt avgiftsfria besök.

Vi som jobbar här

Vi som arbetar här är enhetssekreterare, synpedagog, kurator, optiker, och psykolog.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter