KommSyn

Hitta hit

Närmaste busshållplatser är Sofiavägen och Universitetssjukhuset i Lund.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi ansvarar för hjälpmedel till dig som har hjälpmedelsbehov inom områdena kommunikation, kognition, alternativ telefoni och datorbaserade synhjälpmedel.

För dig som är 20 år eller äldre delar vi ansvaret med kommunerna inom områdena kommunikation och kognition. Vår del av ansvaret är fjärrsystem, epilepsilarm och de flesta kommunikationshjälpmedel.

I KommSyn finns även mottagningarna Dumle och Datateket.

E-tjänster

Så söker du till oss

Om du har behov av hjälpmedel tar du kontakt med din förskrivare, som gör den behovsbedömning som vi behöver. Förskrivaren kan vara en arbetsterapeut, logoped eller sjuksköterska.

Om du behöver alternativ telefoni

Om du vill ringa oss och har en hörselskada, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem så finns det alternativ telefoni som du kan använda. Kontakta den mottagning som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning om du behöver hjälp.

Information om hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Information om tjänsterna texttelefoni.se, bildtelefoni.net och teletal.se

Ditt besök hos oss

Ta med högst en närstående

Just nu får bara en närstående, som du behöver som stöd, följa med till ditt besök hos oss. Det är för att minska smittspridningen av coronaviruset. Den som följer med får inte ha några symtom som kan vara covid-19.

Besöksavgift

Besöksavgiften är 200 kronor. Om du är patient hos Habilitering och hjälpmedel betalar du ingen besöksavgift.

Avgift vid uteblivet besök

Det är viktigt att du meddelar oss så snart som möjligt om du får förhinder.

Är du patient hos Habilitering och hjälpmedel får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar för sent eller uteblir från ditt besök.

Vi som jobbar här

Hos oss arbetar arbetsterapeuter, logopeder, IT-tekniker, tekniker,  pedagoger och sekreterare.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter