Hjälpmedelsmottagning Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplatser är Mobilia och Södertorp.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi ansvarar för hjälpmedel till dig som är 19 år eller yngre och som behöver hjälpmedel inom rörelsenedsättning, kommunikation och kognition.

För dig som är 20 år eller äldre delar vi ansvaret med kommunerna. Det vi hjälper till med är eldrivna rullstolar med eventuella sittanpassningar, drivaggregat, de flesta kommunikationshjälpmedel, fjärrstyrsystem och epilepsilarm.

E-tjänster

Så söker du till oss

Om du har behov av hjälpmedel tar du kontakt med din förskrivare, som gör den behovsbedömning som vi behöver. Förskrivaren kan vara en arbetsterapeut eller fysioterapeut.

Ditt besök hos oss

Besöksavgift

Besöksavgiften är 200 kronor. Om du är patient hos Habilitering och hjälpmedel betalar du ingen besöksavgift.

Avgift vid uteblivet besök

Det är viktigt att du meddelar oss så snart som möjligt om du får förhinder. Är du patient hos Habilitering och hjälpmedel får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar för sent eller uteblir från ditt besök.

Legitimation

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Assistanshund

Du får ha med en assistanshund, till exempel en ledarhund. Hunden ska vara klädd i tjänstetäcke eller tjänstesele. 

Vill du ringa oss och har en hörselnedsättning, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem? Då kan du använda alternativ telefoni. Alternativ telefoni (1177.se)Information om tjänsterna texttelefoni.sebildtelefoni.net och teletal.se

Efter besöket

Reparation och service av ditt hjälpmedel

När du har fått ditt hjälpmedel kan det behöva underhållas. Hjälpmedel i Region Skåne hjälper till med service och reparation av elrullstolar, scootrar, drivaggregat, sängar eller personlyftar.

Beställ service och reparation av hjälpmedel

Du kan lämna synpunkter på vården på flera sätt. Till exempel via våra e-tjänster eller telefon. På 1177.se kan du läsa mer om hur du lämnar synpunkter och vilket stöd du kan få.

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.