Hjälpmedelsmottagningen Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplatser är Mobilia och Södertorp.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi ansvarar för hjälpmedel till dig som är 19 år eller yngre och som behöver hjälpmedel inom rörelsenedsättning, kommunikation och kognition.

För dig som är 20 år eller äldre delar vi ansvaret med kommunerna. Det vi hjälper till med är eldrivna rullstolar med eventuella sittanpassningar, drivaggregat, de flesta kommunikationshjälpmedel, fjärrstyrsystem och epilepsilarm.

E-tjänster

Så söker du till oss

Om du har behov av hjälpmedel tar du kontakt med din förskrivare, som gör den behovsbedömning som vi behöver. Förskrivaren kan vara en arbetsterapeut eller fysioterapeut.

Om du behöver alternativ telefoni

Om du vill ringa oss och har en hörselskada, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem så finns det alternativ telefoni som du kan använda. Kontakta den mottagning som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning om du behöver hjälp.

Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Tjänsterna texttelefoni.se, bildtelefoni.net och teletal.se

Ditt besök hos oss

Ta med högst en närstående

Just nu får bara en närstående, som du behöver som stöd, följa med till ditt besök hos oss. Det är för att minska smittspridningen av coronaviruset. Den som följer med får inte ha några symtom som kan vara covid-19.

Besöksavgift

Besöksavgiften är 200 kronor. Om du är patient hos Habilitering och hjälpmedel betalar du ingen besöksavgift.

Avgift vid uteblivet besök

Det är viktigt att du meddelar oss så snart som möjligt om du får förhinder.

Är du patient hos Habilitering och hjälpmedel får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar för sent eller uteblir från ditt besök.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter