Habiliteringsmottagning vuxna Malmö

Hitta hit

Närmaste busshållplatser är Mobilia och Södertorp.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi är till för dig som har fyllt 18 år och har autism, rörelsenedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningen ska du ha fått innan du fyllde 17 år. Diagnosen kan du ha fått senare.

Vi ger råd, stöd, behandling och träning. Om du vill ger vi också råd och stöd åt dina närstående.

Vi har genomgått en hbtq-utbildning i RFSL:s regi och arbetar med frågor kring likabehandling och bemötande.

E-tjänster

Så söker du till oss

För att erbjuda stöd och behandling behöver vi något av följande:

  • Att du har besökt oss tidigare.
  • Remiss från en annan vårdgivare, till exempel psykiatrin.
  • Egen vårdbegäran, om du söker på egen hand. En utredning ska ha gjorts. Du kan göra en egen vårdbegäran genom att skicka in pappersblanketten till mottagningen. Mottagningens adress finns under Telefontider och fler kontaktuppgifter.

Egen vårdbegäran till habilitering för vuxna

Du kan också göra en digital vårdbegäran via länken "Egen vårdbegäran" som finns under "E-tjänster" på denna sida. Du behöver också skicka in ett intyg som styrker din diagnos till mottagningen via post. Mottagningens adress finns under Telefontider och fler kontaktuppgifter.

För att kunna erbjuda dig rätt stöd och behandling behöver vi få mer kunskap om vilken vård du har fått tidigare. Genom att fylla i en medgivandeblankett och lämna till oss kan vi ta del av information och journalhandlingar från andra vårdgivare. 

Medgivande för att inhämta information och journalhandlingar hos habilitering för vuxna

Om du behöver alternativ telefoni

Vill du ringa oss och har en hörselnedsättning, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem? Då kan du använda alternativ telefoni. Kontakta mottagningen som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning, om du behöver hjälp.

Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Information om tjänsterna texttelefoni.sebildtelefoni.net och teletal.se

Ditt besök hos oss

Behov av tolk

Vi bokar språktolk, dövblindtolk, teckenspråkstolk, skrivtolk eller TSS-tolk när det behövs.

Före besöket

Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid om du har fått förhinder till en bokad tid. Du får betala en avgift på 300 kronor om du avbokar senare än 24 timmar före din inbokade tid eller om du inte kommer till ditt avgiftsfria besök.

Ta med dig legitimation.

Vad du vill förändra?

För att förbereda dig inför vårt samtal vill vi gärna att du funderar kring områden i din vardag som du vill förändra.

Är det något som du skulle vilja lära dig? Är det något som du vill göra oftare, mer sällan eller sluta med helt?

Vi kommer att fråga dig hur det fungerar med till exempel dessa områden:

  • hälsa – hur du mår
  • kost och motion
  • arbete och skola
  • ekonomi – att använda pengar
  • hemmet – att städa, tvätta och handla, familj, vänner och bekanta
  • kontakt med andra
  • fritid

Under

Första gången vi träffas får du berätta hur din vardag ser ut, vad som fungerar bra och vad du skulle vilja ändra på. Tillsammans gör vi en planering där vi utgår från de behov som är aktuella för dig i dagsläget.

Efter besöket

När vi har en planering färdig arbetar vi regelbundet med uppföljning av de mål som finns i planen.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter