Hur vi hjälper dig som har svårt att kommunicera och dina närstående

En ung tjej får hjälp med sin kommunikation av en person som sitter bredvid. De tittar på ett färgat papper.
Habiliteringsmottagning barn och unga rehabilitering Lund vänder sig till dig som är 17 år eller yngre, har kontakt med en habiliteringsmottagning och som har svårt att kommunicera. Du och dina närstående kan få stöd och behandling genom daglig kontakt under en kortare tidsperiod.

Ditt besök hos oss är en del av den planering som du, dina närstående och personalen på din habiliteringsmottagning har tagit fram. Vi tar reda på vad du är bra på och vad du vill bli bättre på. Utifrån dina behov och förutsättningar arbetar vi tillsammans för att du ska bli bättre på att kommunicera. Dina behov avgör hur lång din period blir hos oss, det brukar vanligtvis bli två veckor.  

Vi bedömer vilka behov du har av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Vi provar ut, anpassar och introducerar AKK till dig. Du kan också få hjälp att utveckla sätt att kommunicera som du redan använder dig av idag. Under din period kan vi ge dig hemuppgifter.

Dina närstående får råd och stöd av oss för att kunna hjälpa dig att fortsätta att utveckla din kommunikation och ditt språk. Tillsammans pratar vi om hur ni ska fortsätta att träna när du kommer hem.

Så söker du till oss

Praktisk information före din period

Du kommer kallas till en period på barnrehab ungefär sex veckor innan det är dags. Inför perioden blir du kontaktad för avstämning kring ansökan, förväntningar på perioden samt om nuläget.

Vi tar reda på om du har särskilda behov, till exempel allergi, medicinering eller hjälpmedel. Vi frågar om ditt sätt att använda dig av AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation. Om du är i behov av tolk, meddela oss i god tid före ditt besök.

Vi kan hjälpa till om du har behov av sjukresor och övernattning på patienthotellet under din period. Du och en närstående har möjlighet att övernatta utan kostnad under vardagarna. Måltider för närstående ingår inte.

Patienthotellet - Skånes universitetssjukhus Sus

Hur det fungerar med måltider

Efter att teamet planerat din period skickar vi hem ditt schema tillsammans med måltidsbeställning. Du får mat utan kostnad under din period hos oss. En närstående kan också äta här men betalar då för sin mat. Det går också bra att ta med sig egen mat eller laga enklare mat i ett av våra kök.

Vid behov kontaktar vi dig igen veckan före din period. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår reception på 046–770900.

Under din period

När du är här ska du alltid ha en närstående på plats. Vi förväntar oss att din närstående är delaktig under hela din period och hjälper dig med vardagliga aktiviteter vid behov.

När du har ledig tid mellan dina aktiviteter kan du leka, spela och pyssla i våra gemensamma utrymmen. Du kommer att ha ett eget rum om du behöver vila i en säng under dagarna.

Om du behöver intyg för sjukresa eller tillfällig föräldrapenning, kontakta personal på Barnrehab Lund under perioden. Vi skickar hem intyget efter att din period är avslutad. 

Efter din period

När din period är slut går vi igenom det vi har kommit fram till. Tillsammans med dig, dina närstående och personal från din habiliteringsmottagning gör vi en fortsatt plan för din kommunikation. Personal från din förskola eller skola kan vara med. Du och din närstående får möjlighet att utvärdera perioden i en anonym enkät.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.