Dövblindmottagning Lund

Hitta hit

Närmaste stadsbusshållplats är Lund Köket. Närmaste regionbusshållplats är Lund S:t Lars trädgårdsgrinden.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi är till för dig som har en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet.

Vi ger råd, stöd, behandling och träning. Tillsammans med dig kommer vi fram till vad dina behov är och gör en plan.

Om du vill ger vi också råd och stöd åt dina närstående.

E-tjänster

Så söker du till oss

För att få stöd eller behandling hos oss krävs det att en annan vårdgivare skickar en remiss till oss.

Om du har varit hos oss tidigare behöver du ingen remiss, utan kan kontakta oss direkt.

Ditt besök hos oss

När du kommer till oss gör vi en utredning och undersöker ditt behov av habilitering eller rehabilitering. Vi kommer överens om vilka mål vi ska uppnå och gör en plan för vad som ska ske.

Din kontakt med oss beror på vilka behov du har. En del gör bara enstaka besök hos oss, andra har mer kontakt. Innehållet i träffarna skiftar också.

Ta med dig legitimation.

Behov av tolk

Vi bokar språktolk, dövblindtolk, teckenspråkstolk, skrivtolk eller TSS-tolk när det behövs.

Förhinder

Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid om du har fått förhinder till en bokad tid. Om du har fyllt 18 år får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar senare än 24 timmar före din inbokade tid eller om du inte kommer till ditt avgiftsfria besök.

Om du behöver alternativ telefoni

Vill du ringa oss och har en hörselnedsättning, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem? Då kan du använda alternativ telefoni. Kontakta mottagningen som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning, om du behöver hjälp.

Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Information om tjänsterna texttelefoni.sebildtelefoni.net och teletal.se

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera sätt. Till exempel via våra e-tjänster eller telefon. På 1177.se kan du läsa mer om hur du lämnar synpunkter och vilket stöd du kan få.

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter