Öppettider
- Mån-Fre 08.00-16.30
Vi är till för dig som har en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet.
Vi ger råd, stöd, behandling och träning. Tillsammans med dig kommer vi fram till vad dina behov är och gör en plan.
Om du vill ger vi också råd och stöd åt dina närstående.
För att få stöd eller behandling hos oss krävs det att en annan vårdgivare skickar en remiss till oss.
Om du har varit hos oss tidigare behöver du ingen remiss, utan kan kontakta oss direkt.
När du kommer till oss gör vi en utredning och undersöker ditt behov av habilitering eller rehabilitering. Vi kommer överens om vilka mål vi ska uppnå och gör en plan för vad som ska ske.
Din kontakt med oss beror på vilka behov du har. En del gör bara enstaka besök hos oss, andra har mer kontakt. Innehållet i träffarna skiftar också.
Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitala id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.
Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid om du har fått förhinder till en bokad tid. Om du har fyllt 18 år får du betala en avgift på 300 kronor om du avbokar senare än 24 timmar före din inbokade tid eller om du inte kommer till ditt avgiftsfria besök.
Vi bokar språktolk, dövblindtolk, teckenspråkstolk, skrivtolk eller TSS-tolk när det behövs.
Du får ha med en assistanshund, till exempel en ledarhund. Hunden ska vara klädd i tjänstetäcke eller tjänstesele.
Vill du ringa oss och har en hörselnedsättning, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem? Då kan du använda alternativ telefoni.
Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)
Information om tjänsterna texttelefoni.se, bildtelefoni.net och teletal.se
Du kan lämna synpunkter på vården på flera sätt. Till exempel via våra e-tjänster eller telefon. På 1177.se kan du läsa mer om hur du lämnar synpunkter och vilket stöd du kan få.