Förberedelser inför ditt barns samtal

Varje barn är unikt och behöver olika stöd. Barnet deltar i samtalet tillsammans med viktiga personer, som förälder eller närstående. Tillsammans planerar vi för en vardag som ska fungerar så bra som möjligt.
Film om hur vi tillsammans gör en plan.

 

Vad är viktigt för ditt barn?

Prata gärna med ditt barn inför mötet om hur vardagen ser ut, vad barnet gillar och vad ni vill förändra. 

Fundera gärna på:

  • Vad tycker barnet är roligt?
  • När mår barnet bra?
  • Vad vill barnet lära sig eller bli bättre på?
  • Kan något i omgivningen ändras för att underlätta?

Vi frågar barnet hur det fungerar med till exempel:

  • känslor och kropp
  • familj
  • hem
  • kompisar
  • aktiviteter och fritid
  • platser
  • framtid

Din roll som följer med på mötet

Vi pratar direkt med barnet eller ungdomen. Du som följer med är stöd, och hur aktiv du är beror på barnets ålder och mognad.

Fundera gärna på hur ditt barn:

  • utvecklas och lär sig
  • leker och fungerar i förskolan, skolan, i hemmet och på fritiden,
  • samspelar med andra, till exempel med familjen, kompisar och lärare,
  • använder sin kropp, sover och rör sig

Tänk också på:

  • hur du pratar med ditt barn och med andra personer om ditt barns funktionsnedsättning
  • om du har tillräcklig kunskap om funktionsnedsättningen

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.