Prioritering av tolkbeställningar

Vi vill att du ska få tolk till den tid du önskar, men ibland är det inte möjligt. Det kan bero på att många personer vill ha tolk på samma tid eller att en tolk är sjuk. Om det inte finns någon ledig tolk föreslår vi ibland en annan tid.

Vid de tillfällen då tolkverksamheten inte kan utföra alla beställda uppdrag görs en prioritering. Den utgår från en bedömning av tolkanvändarens behov och angelägenhetsgrad som grundas på den information som lämnats vid beställningen.

Tolkuppdrag för barn bedöms alltid högt i respektive prioriteringsnivå.

Tolkuppdrag till personer med dövblindhet har också mycket hög prioritet om de inte kan tillgodogöra sig talad kommunikation trots hjälpmedel och har en grav synnedsättning. De riskerar annars att bli helt utestängda från delaktighet i samhället.

Likvärdiga uppdrag rangordnas efter beställningsdatum och frekvens inom varje prioriteringsnivå. Uppdrag som ska utföras inom 48 timmar från det att tolkcentralen tar emot beställningen, prioriteras lägst i respektive prioriteringsnivå.

Prioriteringsordning

Prioriteringsnivå 1

Uppdrag där tolkanvändarens liv och hälsa eller personliga integritet berörs. Exempel på uppdrag inom prioriteringsnivå 1:

  • Sjukvårdande insatser i samband med risk för liv och hälsa
  • Oåterkalleliga uppdrag kopplade till de grundläggande händelserna i livet eller andra viktiga situationer och sammanhang som inte återkommer.
  • Oförutsedda händelser av akut karaktär inom socialtjänsten, rättsväsende eller annan myndighet.
  • Oförutsedda händelser av akut karaktär som är avgörande för individens ekonomi och hälsa.

Prioriteringsnivå 2

Uppdrag inom prioriteringsnivå 2 rangordnas utifrån beställningsdatum. Exempel på uppdrag inom prioriteringsnivå 2:

  • Planerade besök inom hälso- och sjukvården som kan ombokas.
  • Uppdrag gällande barn och ungas skolgång som inte ligger inom skolans ansvar som myndighet.
  • Tolkbeställningar gällande arbetsliv som inte ligger inom arbetsgivarens ansvar.
  • Tolkbeställningar som berör ideellt intresseorganisatoriskt arbete.

Prioriteringsnivå 3

Uppdrag utöver prioriteringsnivå 1 och 2 prioriteras utifrån rådande resurser.

Tillfällen då tolkanvändaren har ekonomiskt utlägg för ett inte återkommande evenemang och som inte är ombokningsbart, bedöms alltid högt inom prioriteringsnivån 3.

 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.