Synmottagning barn och unga Lund

Hitta hit

Närmaste stadsbusshållplats är Lund Köket. Närmaste regionbusshållplats är Lund S:t Lars trädgårdsgrinden.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Vi är till för dig som är 17 år eller yngre och har synnedsättning eller blindhet. Hos oss jobbar bland annat synpedagog, optiker, psykolog, kurator och fysioterapeut.

Vi ger råd, stöd, behandling och träning. Det kan vara information om din synnedsättning, hjälpmedel som underlättar din vardag och möjlighet att träffa andra familjer som har barn med synnedsättning.

Tillsammans med dig och dina närstående kommer vi fram till vad dina behov är och gör en plan.

E-tjänster

Så söker du till oss

För att få stöd eller behandling hos oss behöver du en remiss från en ögonläkare. Har du varit hos oss tidigare behöver du ingen remiss, utan kan kontakta oss direkt. 

Vill du ringa oss och har en hörselnedsättning, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem? Då kan du använda alternativ telefoni. Alternativ telefoni (1177.se)Information om tjänsterna texttelefoni.sebildtelefoni.net och teletal.se

Ditt besök hos oss

När du ska träffa oss kan det vara mycket du undrar över. Du kommer att kunna ställa alla dina frågor när du kommer hit. Vi som jobbar här har mycket kunskap om hur din synnedsättning kan påverka dig. Din kontakt med oss beror på vilka behov du har. En del gör bara enstaka besök hos oss, andra har mer kontakt. Innehållet i träffarna skiftar också.

Före besöket

Inför besöket hos oss är det bra om du och dina föräldrar funderar på hur en dag kan se ut för dig. Utifrån detta gör vi tillsammans en plan för hur vi kan hjälpas åt för att förbättra din vardag.

Förberedelser inför ditt samtal med oss

Under besöket

Ett besök kan ske på vår mottagning i Lund eller via ett telefon- eller videomöte. När ni kommer till oss anmäler ni er i receptionen och sedan får ni sitta och vänta i väntrummet.

Vi hämtar er i väntrummet och tillsammans går vi till ett rum för att prata. Ibland pratar vi alla tillsammans och ibland delar vi upp oss och pratar var för sig. Sedan samlas vi på slutet. Vi pratar om hur du har det och vad du vill förändra. Vi sätter upp mål och tillsammans gör vi en plan för hur vi ska nå dessa. Vi tar inga prover eller ger ögondroppar. 

Efter besöket

Efter ett besök kan det ofta uppstå frågor. Det går bra att kontakta oss via 1177 eller ringa mottagningen så ser vi till att du får svar.  

Du kan lämna synpunkter på vården på flera sätt. Till exempel via våra e-tjänster eller telefon. På 1177.se kan du läsa mer om hur du lämnar synpunkter och vilket stöd du kan få.

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Fyra ungdomar sitter på en mur. En tjej har en rödvitrandig käpp och solglasögon kommunicerar med en tjej som sitter med sin telefon. En kille som har cochleaimplantat kommunicerar med en tjej har sin rullstol bredvid sig.

Barn och unga

För dig som är som är ung och vill veta mer om olika funktionsnedsättningar, dina rättigheter och hur ett besök går till.

Fyra ungdomar som fikar inomhus runt ett bord. En av tjejerna har rullstol. Illustration.

Expertråd för barn och unga

Vill du vara med och påverka? Är du 10 till 18 år och patient hos oss? Då är Expertrådet något för dig.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.