Öppettider
- Mån-Fre 08.00-17.00
Telefontider
- Mån-Fre 08.00-12.00
Avboka eller omboka tid, remissförfrågan
Telefontider
- Mån-Fre 08.00-09.00 10.00-11.15
Förnya recept
Telefontider
- Mån 13.00-14.00
- Ons 13.00-14.00
Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara grå starr, glaukom, skelning, dubbelseende, åldersförändringar i gula fläcken och förändringar i ögonbotten vid diabetes.
Vi gör även laserbehandlingar och opererar exempelvis grå starr. Hit kommer också du som behöver hjälp akut för allvarliga ögonproblem.
När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.
Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran. Kontakta oss för mer information om hur du går tillväga.
Du kan söka vård hos oss akut om du har råkat ut för en allvarlig ögonsjukdom. Händer detta under kvälls- eller helgtid ska du vända dig till närmaste akutmottagning. Kontakta gärna 1177 på telefon för en första bedömning. Det kan göra att din väntetid blir kortare.
Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.
Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.
Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.
I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.
Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.
Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.
Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.