För att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig använder vi nödvändiga kakor. Vi använder också kakor för webbanalys för att förbättra webbplatsen.
Genom åren har många olika faktorer lagt grunden för framgång på Centralsjukhuset Kristianstad. Öppenhet och dialog har till exempel resulterat i stolta, trygga och friska medarbetare.
Ulf Kvist hade varit primärvårdschef och direktör för sjukvårdskansliet i nordöstra Skåne när han tillträdde som chef för Centralsjukhuset Kristianstad. Under hans period som sjukhuschef, 2005 till 2012, låg fokus på kommunikation.
– Jag kom till ett välfungerande sjukhus, men ekonomin, produktionstakten och sjuktalen var inte på topp, minns Ulf Kvist. Det fanns saker att ta tag i för att vidareutveckla verksamheten.
Ulf Kvists signum blev de fyra-fem veckor som han varje vår lade på att möta medarbetare runt om på sjukhuset. Det handlade om att lyssna och förklara i flera timmar varje dag.
– Jag lovade att prata med alla som ville, och tog mig tid att göra det. Den dialogen, ansikte mot ansikte, blev en framgångsfaktor.
Öppenhet gav gott resultat
Under många samtal fick han ta emot både kritik och förbättringsidéer och berätta varför sjukhuset valde nya vägar. Han träffade även linjechefer, medicinskt ansvariga och verksamhetschefer. Ledarstilen bäddade för trygghet och stolthet och bidrog till att medarbetarna mådde bra. Antalet sjukdagar sjönk från 28 till 11,2. Sjukhuset blev ledande inom vissa områden och ekonomin kom i balans.
– Det fanns en tro på det vi gjorde. Jag hade det med mig från barnsben och från idrotten att alla måste känna sin betydelse om vi ska vara ett positivt sjukhus. I det respektfulla mänskliga mötet med vården är alla lika viktiga oavsett om det handlar om vård, städning eller mat.
Positiv bild i medierna
Den öppna kommunikationen på sjukhuset bidrog till en fortsatt positiv utveckling. Ulf Kvist menar att det var de små stegen av förbättring som ledde till de stora resultaten: ”Den samlade kollektiva insatsen skapar framgång”. Med en duktig kommunikationsavdelning i spetsen lyckades sjukhuset också kommunicera ut de framsteg som gjordes. Massmedia nappade på berättelserna och det gick att räkna till 85 procent positiva artiklar om sjukhuset. Det gav i sin tur ännu mer stolthet.
Raka puckar i dialogen
All dialog var dock inte enkel. Som nytillträdd blev Ulf Kvist tvungen att övervinna det stora motståndet bland läkarna mot att införa det av Region Skåne beslutade så kallade prehospitala läkarstödet till ambulanssjukvården. Han fick ta diskussionen med de största klinikerna och förklara varför.
- Det var tufft, men snart var vi igång som enda sjukhus i Skåne utan inhyrda medarbetare. Det stärkte mig i mitt ledarskap att jag aldrig hukade. Jag skickade sällan lappar eller e-post, utan tog diskussionen.
Viktig verksamhet
Ulf Kvist understryker behovet av kommunikation.
– Det går inte att säga till personer som är väl utbildade för att ge god vård att man ska spara 15 procent. Man måste i stället ställa krav på att utveckla vårdprocessen! Däri ligger potentialen till kostnadsminskning. Sättet vi kommunicerar budskapet på blir avgörande för resultatet.
För Ulf Kvist kommer tiden på sjukhuset alltid att vara en höjdpunkt:
– Det var mitt livs mest ansvarsfulla och meningsfulla jobb. Det var fantastiskt kul att leda en verksamhet som anses så viktig av så många och som påverkar hur hela samhället mår.
Senaste uppdatering:2024-06-14
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Tack för ditt meddelande!
Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.