Strokemottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Kristianstad Centralsjukhuset.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 10.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att följas upp efter en stroke eller störning i hjärnans blodcirkulation (transitorisk ischemisk attack, även kallat TIA). Du kommer hit fyra till sex veckor efter att du har fått lämna sjukhuset.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som fått remiss från den avdelning där du fått vård för stroke eller TIA.

Ditt besök hos oss

Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Ta också med en aktuell lista över dina mediciner.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Under ditt första besök här får du berätta om vad som hände när du blev sjuk och fick en stroke.

Tillsammans pratar vi om din vårdtid, undersökningarna du har gjort och dina provtagningar. Vi går även igenom vilka läkemedel du tar och pratar om dina upplevelser efter att ha blivit utskriven från sjukhuset. Vi pratar även om riskfaktorer som kost, motion och rökning.

Du får gärna ta med en närstående till besöket. Besöket tar ungefär 30-45 minuter.

Anmäl ditt besök i kassan vid huvudentrén på entréplan.

Efter besöket

Om du behöver träffa en läkare hos oss, bokar vi in ett möte tre månader efter att du har blivit utskriven. Om du inte behöver träffa en läkare hos oss, fortsätter du uppföljningen på din vårdcentral. 

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.