Blodtrycksmätning 24-timmar

För att mäta ditt blodtryck får du ha på dig en speciell blodtrycksmätare som automatiskt mäter blodtrycket. Mätaren ska sitta på i ett dygn.

Mätningen sker under ungefär 24 timmar från att du hämtat mätutrustningen på sjukhuset. Du lämnar tillbaka mätaren nästa dag.

Du behöver inte förbereda dig på något vis. Mätningen bör utföras på en för dig helt vanlig dag.

Om du är yrkeschaufför bör du inte göra mätningen under en arbetsdag, kontakta då mottagningen i god tid före mätningen.

På sjukhuset mäter vi blodtrycket i båda armarna. Därefter placerar vi en blodtrycksmanschett runt överarmen, oftast den arm som du använder minst.

Efter några testmätningar startar registreringen och vi kopplar blodtrycksmätaren i ett bälte, antingen runt din midja eller över din axel. Du får en dagbok för att skriva vad du gör under det kommande dygnet och om du har några besvär.

Blodtrycket mäts två till tre gånger per timme under hela dygnet. Du bör hålla armen stilla under mätningarna. Om en mätning inte lyckas görs ett nytt försök. Du kan inte duscha eller bada under detta dygn.

Efter ett dygn tar du av utrustningen eller får hjälp av personalen att göra det. Du lämnar tillbaka blodtrycksapparaten och dagboken till avdelningen på den tid som vi avtalat med dig.

Efter analys och bedömning skickar vi resultatet till den läkare som har remitterat dig till undersökningen.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.