Dietistmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Helsingborg Lasarettet.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att få hjälp med att anpassa din kost och dina matvanor utifrån din hälsa, näringsbehov, vanor och preferenser. Du får råd om hur du kan ändra dina matvanor eller ditt näringsintag för att få en bättre hälsa. Du kan också få näring med dropp eller sond, och råd om du har svårt att tugga och svälja.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som fått en remiss till oss från läkare eller vårdpersonal på den avdelning eller mottagning som du får vård på.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

Just nu får du inte ta med någon till ditt besök hos oss. Våra lokaler är för små för att hålla det avstånd som krävs för att undvika smittspridning. Din närstående kan istället vara med via röst- eller videosamtal på din telefon. 

Ibland kan vi göra undantag från besöksförbudet, till exempel utifrån patientens tillstånd och för en vårdnadshavare utan symtom.

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du berätta detta för oss innan eller vid ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation och en aktuell lista över dina mediciner.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Ditt första besök på mottagningen tar ungefär 45 till 60 minuter.

Under besöket bedömer dietisten vad du äter och hur mycket näring du får i dig. Oftast registrerar dietisten även din vikt och längd. Du får sedan veta vilka ändringar som du kan göra för att må bättre utifrån dina behov och förutsättningar. Du kan behöva ändra din kost under en längre period, tillfälligt under en behandling eller inför en operation.

Efter besöket

Du och dietisten kommer gemensamt fram till hur uppföljningen kommer att se ut.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter