Dietistmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Helsingborg Lasarettet.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att få hjälp med att anpassa din kost och dina matvanor utifrån din hälsa, näringsbehov, vanor och preferenser. Du får råd om hur du kan ändra dina matvanor eller ditt näringsintag för att få en bättre hälsa. Du kan också få näring med dropp eller sond, och råd om du har svårt att tugga och svälja.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som fått en remiss till oss från läkare eller vårdpersonal på den avdelning eller mottagning som du får vård på.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Ta också med en aktuell lista över dina mediciner.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Ditt första besök på mottagningen tar ungefär 45 till 60 minuter.

Under besöket bedömer dietisten vad du äter och hur mycket näring du får i dig. Oftast registrerar dietisten även din vikt och längd. Du får sedan veta vilka ändringar som du kan göra för att må bättre utifrån dina behov och förutsättningar. Du kan behöva ändra din kost under en längre period, tillfälligt under en behandling eller inför en operation.

Efter besöket

Du och dietisten kommer gemensamt fram till hur uppföljningen kommer att se ut.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.