Röntgenmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Ystad Lasarettet.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 3, vid målpunkt C.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att bli undersökt med till exempel röntgen, datortomografi, ultraljud eller magnetkamera (MR). Vi undersöker bland annat skelett och lungor.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som fått en remiss till oss från en vårdcentral eller annan mottagning.

Om du ska röntga skelett eller lungor kan du komma under tiden för drop-in. Remissen för drop-in gäller i två månader.

Tider för drop-in hittar du i kontaktuppgifterna ovan.

Ditt besök hos oss

Tänk på att hålla avstånd och var noga med handhygienen. Säg till personalen i receptionen om du önskar ett munskydd under besöket hos oss.

Ta med dig: 

  • Godkänd fotolegitimation, till exempel id-kort eller körkort.
  • Din kallelse om du har en bokad tid eller din remiss om du fått en till drop-in.

För optimal bildkvalitet på röntgen, lämna smycken och piercingar hemma. Vi ansvarar inte för värdesaker som du tar med dig.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Om du ska lämna blodprov inför ditt besök, så kan du behöva göra det några dagar i förväg. Provsvaret är då klart när du kommer till oss.

Meddela oss så snart som möjligt om du inte kan komma på bokad tid.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Anmäl ditt besök i receptionen eller via självincheckningsautomaten på mottagningen.

Väntetiderna varierar beroende på antalet akuta undersökningar och på hur många patienter som besöker vår drop-in.

Du får du gärna ta med dig en vuxen närstående som stöd vid besöket, men helst inte barn. Anledningen är att du inte har möjlighet att se efter ditt barn när vi undersöker dig.

Efter besöket

Du får veta resultatet från undersökningen av din läkare. Det brukar ta ungefär två veckor.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter